Thursday, July 2, 2009

Tag dari adikku Roydy

Kali ini aku bangga diberi TAG oleh adikku Roydy. Rindu sangat nak duduk lepak-lepak dengan dia (dan semestinya dengan seluruh geng penulisan). Telatah dan gurau dia yang paling aku rindu. Yang paling utama... pemikiran dia yang sentiasa aku hormati. Aku gembira lihat dia berjaya sekarang. Tahniah dik, usaha kau selama hari ini dah berbaloi.

Jadi, akak tak kisah kalau kau ambil masa jawab TAG yang akak beri. Akak memang suka jawab TAG. Dengan berbesar hatinya, sepertimana besarnya saiz badan akak (chewah!) akak jawab dulu TAG yang awak beri. Opps... pada adikku Hafirda, akak jawab TAG awak yang satu lagi, kemudian ya. Akak tak berapa ingat tentang ambil-ambil gambar ni. Insya-Allah akak bayar hutang dalam masa terdekat ni ya. Jangan kecil atau ambil hati ya.

1. Nama panggilan saya :
Ikut keutamaanlah.
Keluarga panggil Ijan (ala-ala manja),
Izan (kalau nak serius sikit),
Shai @ Kak Shai(lebih mesra),
Sha (adalah...tut..tut..tut)
Shah (nak cari gaduh),
Aini (nampak keperempuanan sikit),
Shahaini (rasmi dan panggilan kawan-kawan yang kenal aku sejak dari zaman sekolah - Ayshah, Faizal, Roshaidah dan Halim),
Shahaini Aizan Md Zahar (rasmi dan bila tok kadi panggil nanti... hihihihi)
Shahaini Aizan Binti Shaharum Bariah (bacaan talkin kemudian hari)

2. Saya sedang mendengar :
You Rock My World(nyanyian Mikaeel... dah dekat seminggu dengar tak muak-muak pun... ahakz!)

3. Kekasih saya sekarang :
Sedang menanti... belum pasti lagi. Tapi yang pasti nama dia dah ada dalam hati. Siapa? Jeng jeng jeng. Tunggu... ahakz!

4. Mungkin saya patut :
Bersikap lebih sopan-santun, lemah lembut sedikit dan murah dengan senyuman. Biar rezeki masuk dan jodoh pun tak lari. Alahai!!!

5. Saya suka :
Diri aku sendiri dan semua orang di sekeliling yang menjana pemikiran aku bukannya mengutuk, dikutuk dan terkutuk. Faham!

6. Sahabat-sahabat baik saya :
Ikut turutan? Ayshah Tahar, Harvinder Kaur Gill, Nurul Azwa Kassim dan Fatimah Sri Anas Puteri (sebab banyak benda yang mereka tahu tapi bukanlah semuanya ya! Yang tahu semuanya hanya aku dan Allah subhanawataala) dan geng-geng penulisan (Viva El Divo)

7. Saya tak faham :
Kenapa dunia ni kejam sangat? Kenapa orang lemah terus dikeji, dihina, dikutuk dan kenapa manusia tidak boleh berfikir sendiri? Kenapa perlu ikut majoriti? Kenapa? Kenapa? Kenapa?

8. Kerjaya saya sekarang :
Penulis skrip (drama.. sedang merangkak-rangkak ke penulisan skrip filem), novelis, editor, wartawan, dan penulis lirik (insya-Allah sedang berusaha untuk itu). Segala-gala yang berkaitan dengan penulisan. Termasuklah menaip sms... kihkihkih

9. Saya baru kehilangan :
Rasa hormat pada seseorang.

10. Ramai yang berkata saya :
Happy as sunshine! Betul ke? Kalau muka masam, orang kata... mak aih, buruknya muka macam Chin Peng! Ada juga yang kata... maaf, awak ni mualaf, baru masuk Islam ya? Kenapa? Sepet sangatke mata aku ni sampai panggil aku cina?

11. Makna nama saya :
Shahaini Aizan ... tak ada. Tapi kalau Shah - Pemerintah, Aini - Mataku dan Aizan-aku tak pasti lagi. Tapi, ada apa pada nama? Hahahaha... kalau ustaz baca memang kena sepaklah jawabnya!

12. Di suatu tempat, seseorang sedang :
Bercakap seorang diri dan mempersoalkan kenapa Ahmadinejad menang tapi orang tak suka. Seseorang itu adalah AKU!

13. Bila saya terjaga dari tidur :
Kelopak mata buka, terus tatap skrin notebook yang memang sengaja aku biarkan terpasang. Aku tidur-tidur ayam aje sebab kadang-kadang idea datang masa tidur. Datang aje idea, aku taip. Datang... taip, datang... taip. Pelik tak? Tak, sebab aku rasa itu kelebihan yang Allah beri pada aku. Alhamdulillah.

14. Saya paling meluat bila :
Janji tak tepati dan lupa benda yang mereka dah cakap. Aku mungkin pelupa tapi aku ingat setiap kata-kata orang. Jadi, kepada semua pendusta... awas. Baik bercakap benar dan jujur pada aku, kalau tidak padah jawabnya.

15. Saya rasa haiwan yang paling comel adalah :
Kura-kura. Setiap kali usik kepala, dia menyorok. Setakat ni, aku dah pernah bela 5 ekor kura-kura. 2 terlepas... 1 pendek umur... tinggal dua aje lagi kat rumah. Ada niat nak beli lagi satu, jenis kura-kura hutan warna coklat. Hihihi...

16. Aktiviti / program hari ini :
Siapkan tugas di tempat kerja - deadline(memang nak mati dah wo!!) Siapkan skrip telemovie. Nak sambung buat novel Dwilogi Cinta dan novel biasa. Adus! Kalaulah aku dapat beli masa, bukankah baik?

17. Malam ini saya akan :
Siapkan skrip yang nak kena kejar deadline. Esok tu... sempat ke ni?

18. Esok saya akan :
Pergi pejabat... lepak-lepak dengan rakan satu ofis. Siapa lagi kalau bukan Adams Ritzman Abdullah a.k.a ARA. Huahuahua!

19. Sebelum tidur saya akan :
Sebenarnya, susahlah nak cakap aku ni tidur atau pun tak. Tak tentu! Tapi sebelum masuk bilik tidur aku mesti jenguk Miqhail, abah, umi, along dan ayuz. SMS... oh tidak, jauh sekali. Kalau rajin ya aku layan. Kalau malas... biar aja telefon bimbit itu berbunyi. Jangan marah!

20. Perancangan hujung minggu :
Aku hidup untuk setiap saat jadi aku tak merancang. Hidup untuk setiap saat! Yeah! Sebab kalau merancang sangat... tak jadi bak kata lagu hindi tu, Kal Ho Na Ho!

21. Saya sedang menanti :
Bulan Ogos. Dua benda besar akan terjadi. Insya-Allah. Tunggu!

22. Saya rasa kesal bila :
Perlu ingatkan diri berkali-kali tentang tanggungjawab dan pentingkan tanggungjawab. Biarlah orang tak faham, asalkan diri sendiri faham niat diri sendiri. Kalau tak tahan dengan kesibukan aku, kalau nak tarik diri... aku hormati keputusan dia. Masalahnya bukan aku, tapi 'orang' itu. Terima aku seadanya. Fahami aku sedalamnya. Bukan sekadar aku. Titikberatkan tanggungjawab yang aku pikul! Ada faham?

23. Saya sangat berharap bila :
Orang baru diberikan peluang mengikut kemampuan, bakat yang mereka ada. Bukannya kerana duit atau pangkat mak bapak mereka atau pun rupa yang cantik saja.

24. Saya rasa saya seorang yang :
Betullah tu, aku seorang pendengar yang setia. Dan aku juga seorang perahsia. Jadi, aku geram betul bila aku dengar rahsia seseorang itu dari mulut orang lain. Kata rahsia, macam mana pulak ramai orang tahu? Jawab... jangan tak jawab! Yang pasti, bukan aku yang bocorkan rahsia mereka. Mereka yang bocorkan rahsia sendiri. Dan itu yang buat aku macam nak jumpa balik orang tu, sumbat mulut dia dengan kapur! Jangan main tuduh-tuduh tau! Dosa!

25. Telefon bimbit saya :
Jenama SonyEricsson (Dah lama betul aku pakai, jatuh pun banyak kali tapi Alhamdulillah masih sihat dan mampu berkhidmat seperti biasa)

26. Saya sedang merindui :
Semua kawan-kawanku sama ada geng SKBBS, St MARY, CBN, UIA dan juga ASWARA(Viva El Divo). Rindu sangat nak lepak-lepak dan mabuk-mabuk. Ahakz.

27. Umur saya sekarang :
26 tahun. Siapa kata perempuan suka rahsiakan umur? Ha!

28. Pengalaman pahit untuk minggu ini :
Hampir temui ajal. Pahit sungguh.

29. Pengalaman manis untuk minggu ini :
Setiap hari adalah kenangan manis. Hidup dan dapat bernafas dan laksanakan tanggungjawab. Itulah pengalaman manis.

30. Kali terakhir tengok wayang :
Lama jugak. Filem terakhir kalau tak salah Saawariya dengan Fatimah. Lepas tu, banyak tengok kat Youtube! Oppss...

31. Dalam seminggu saya akan up-date blog sebanyak :
Ikut kelapangan. Kadang-kadang tak ada masa langsung, jadi tak tersentuhlah blog aku yang kiut-miut macam aku ni. Kahkahkah... perasannya!

32. Dalam dompet saya ada wang sebanyak :
Hanya aku saja yang tahu. Cukuplah pergi-balik ofis, bayar tol, duit isi minyak dan duit isi perut. Tekalah. Hehehehe...

33. Kali terakhir menonton televisyen :
Semalam. 3 Janda. Itupun sebab balik lewat (pukul 10.30 baru sampai rumah). Duduk lepak sekejap sambil jamah makanan sebelum naik bilik. Sambung kerja...kerja dan kerja sampailah ke pagi.

34. Channel TV kesukaan saya :
Dulu AXN (sebab CSI), sekarang dah tak tengok tv pun. Macam mana pulak ada channel kegemaran?

35. Orang yang anda rasa nak tag :
Sesiapa yang melintas ke blog aku terutama sekali
-Kak Dinaz Salsabila
-Eizda Amani
-Fatin Nabila
-Kak Qaseh Qaisara
-Kak Sarnia Yahya
-Kak Umaira Dzulwidad
-Adam Ritzman Abdullah a.k.a ARA!