Tuesday, August 25, 2009

Kisah ANAK itik gebu EMAS... dan keluarga itik hitam gelap

Rasanya dah lama aku tak cerita tentang anak itik gebu. Ala, cerita anak itik gebu yang kena kutuk dengan geng-geng ayam. Kali ini, aku nak ceritakan satu lagi kisah anak itik gebu ini yang dah pun berhijrah ke tempat lain dan dahpun berjumpa dengan keluarga itik juga.

Nak kata kasihan atau pun padan muka? Aku pun tak berapa pasti. Selalunya hijrah itu dapat membentuk dan memberikan satu makna baru dalam hidup. Begitu jugalah yang diharapkan oleh anak itik ini bila berpeluang berhijrah dan bermastautin empat bulan di tempat dan keluarga itik yang baru.

Seperti biasa, satu saja niat anak itik gebu ini. Ke mana juga dia membawa diri, dia akan buat yang terbaik semata-mata untuk menaikkan prestasi keluarganya. Tak kisahlah kalau dia masuk ke dalam keluarga itik, siput, ayam, kucing, anjing atau babi sekalipun. Yang penting, dia betul-betul berusaha untuk memajukan nama keluarga (walau dasarnya dia tidak ber'bin' atau ber'binti'kan itik, siput, ayam, kucing, anjing atau babi tadi!) di samping menimba ilmu. Bak kata pepatah manusia (yang kekadang macam keluarga binatang jugak!) Di mana bumi dipijak, Di situ langit dijunjung!

MALANG... SEJUTA KALI MALANG!

Anak itik gebu ini sekali lagi diperlekehkan, diperlecehkan dan paling bagus... diperkaki-kakikan oleh keluarga barunya. Si anak itik gebu ini masih lagi tak bisa melarikan diri. Terperangkap dengan tanggungjawab dan juga pengalaman pahit 2 minggu (duduk goyang punggung, bermandi-manda di kolam najis... yang memalitkan segala kesan dusta pada setiap helaian bulu-bulu kuningnya). Anak itik gebu itu mahu sahaja melarikan diri. Hatinya sudah tidak menetap dalam keluarga itik-itik HITAM. Cuma ada seekor itik saja yang terkadang memahami dan membuatkan anak itik gebu tenang dalam keluarga itik-itik pendusta itu.

Aku pula hanya mampu kata, "hai anak itik gebu, kau terpaksa terima kerana inilah lumrah dunia. Selagi kau bergelar anak itik gebu, kau akan selalu dikaki-kakikan. Tapi, tak perlulah pula kau jadi hitam semata-mata nak bersama itik-itik, mahupun ayam-ayam, kucing-kucing, anjing-anjing dan babi-babi yang sememangnya bangsa penabik dada dan umat pengamal diskriminasi. Wallahualam.