Monday, August 17, 2009

Otalgia atau Earache... sekilas pandang

Macam nilah keadaannya bila-bila sakit telinga menyerang.
Tak Tahan!

Pagi tadi, di pejabat... dia dah mula mengorek-ngorek. Ngilu betul aku rasakan. Aku telan baki ubat tahan sakit yang sengaja aku simpan dulu. Aku tahu, bila-bila masa saja sakit akan menyerang kembali. Tak kiralah sama ada aku sedia ataupun tidak.

Kalau ikutkan hati, aku memang nak jumpa doktor sebaik sampai rumah tadi. Namun, fikiran aku kusut dan kecamuk. Sengaja menghasut hati supaya batalkan saja niat aku tu. Yalah! Aku malas nak jumpa doktor. Kalau sekadar habiskan duit dan dengar dia membebel tentang "dosa telinga."

Aku ambil inisiatif sendiri, mencari maklumat tentang sakit telinga ini sebab aku rasakan, doktor-doktor semua hanya bazirkan masa aku. Adalah lebih baik, aku kaji sendiri sakit yang kutanggung ini.

Dari hasil penyelidikan aku sendiri, aku dapat sedikit jawapan. Penyakit yang aku selalu alami ini lebih dikenali sebagai Otalgia atau earache (jadi doktor sendirilah). Sedikit petikan dari wikipedia.

Otalgia is ear pain or an earache. Primary otalgia is from pain that originates inside the ear. Referred otalgia is from pain that originates from outside the ear.

Otalgia is not always associated with ear disease. It may be caused by several other conditions, such as impacted teeth, sinus disease, inflamed tonsils and infections in the nose and pharynx.

Earache is very common medical problem for both children and adults. The 2 most common conditions that cause earache are infection of the outer ear (otitis externa) and infection of the middle ear (otitis media).
  • Otitis externa
    • Skin infection of the outer ear or ear canal
    • Often occurs after swimming (commonly called swimmer's ears)
  • Otitis media
    • Infection of the middle ear and eardrum
    • Very common in infants and children aged 6 months to 2 years
    • Can also affect older children and adults


Aku pun tak tahulah sama ada sakit yang kutanggung selama ini dikategorikan dalam otalgia atau sekadar radang telinga biasa. Tapi yang pastinya, aku memang tengah sakit sangat sekarang ni.