Wednesday, August 19, 2009

Bila Ogos Datang Lagi...


Semenjak kebelakangan ini, di radio selalu sangat berkumandang lagu-lagu patriotik. Maklumlah, dah bulan Ogos. Semua berebutlah ambil peluang, konon nak ikut musim. Terkadangnya aku rasa muak dan jemu. Yalah, bukankah lagu-lagu ini masih relevan dimainkan pada bila-bila masa saja? Tak usah tunggu bulan kemerdekaan pun. Rasa macam semak pula. Tambah pula dengan pertandingan lagu untuk tema Hari Kebangsaan tahun ini.

1Malaysia, yang sudah terwujud sejak lama dulu!!!

Bila dengar lagu-lagu yang dimainkan, seakan menggamit pula kenangan aku ketika di sekolah dulu. Bulan inilah bulan paling sibuk untuk orang penyibuk macam aku. Yalah, aku kan suka sangat menyibukkan diri dengan aktiviti-aktiviti macam ini. Siapa kenal aku, tahu aku. Hahaha. Kenangan paling manis bila dapat sertai Simfoni 1000 Pergendangan di Putrajaya, kalau tak silap aku tahun 2005. Masa itu, Pak Lah masih lagi memegang teraju kepimpinan Malaysia, PMlah tu.

Tugu peringatan Viva IL Divo!

Seronok sangat sebab terasa semangat sayangkan negara itu ada. Dentuman gendang (jido) yang aku ketuk macam bunyi meriam. Masa itu aku dan Jiha berkongsi pentas yang sama. Yang lain tak dapat serta. Salwa tak sihat. Fatimah pula ada masalah. Yang ada cuma aku, Jiha, Airul, Roy dan N. Tapi N terlibat dalam perbarisan. Uih, lagi letih dia kalau nak dibandingkan dengan kami yang lain ni. Sekurang-kurangnya kami dapat duduk bila acara mula. Yang penting semangat itu ada. Di situlah tidak ada perbezaan kaum atau apa juga yang ada nak dibezakan.

Antara kenangan yang tak terbeli!

Hari ini, aku teringat kembali kawan-kawan yang dah lama menghilang tanpa khabar berita. Aku harap mereka semua berada dalam keadaan yang sihat sejahtera dan berjaya dengan apa juga bidang yang mereka pilih.