Monday, August 31, 2009

Akhirnya Bebas…



Hari ini aku ingin berkongsi sebuah kisah. Kisah lelaki dengan seni menipu. Penipuan demi penipuan untuk melepaskan diri. Kisahnya paling mudah dan ringkas. Berkenalan dan kemudiannya berbalas-balas sms, diikuti pula dengan panggilan telefon yang tak putus-putus. Tanpa sedar, hubungan sudah pun mencecah 2 tahun. Ya! 2 tahun lepas juga di bulan Ramadhan, hubungan itu mula mekar. Kisah Ridz dan Sha. Tak perlu susah-susah guna nama panjang. Mungkin itu juga petandanya, hubungan Ridz-Sha tak panjang.

Tepat pukul 5 petang, sedang Sha sibuk mericih daun sup dan daun bawang sebagai perisa tambahan dalam masak ketam, telefon berbunyi. Ridz di talian. Ada getar dalam suaranya. Sha tenang, tak mahu melatah (sebab dia memang dia tak punya rasa apa-apapun dengan hubungan itu!) Tangan Sha semakin laju mericih daun-daun sup.

“Sha, anggap Ridz macam kawan biasa saja ya. Jangan letak sebarang harapan,”

Sha diam tak membalas, dia tekun mericih daun sup.

“Abang tau, Sha sayang abang… tapi kita memang tak ada jodoh,”

Sha terus diam. Di sepanjang ingatannya, dia tidak pernah pula melafazkan sayang. Malah, sayang itu terlalu jauh untuk dia rasakan setelah trauma ditipu seorang lelaki yang pernah amat disayanginya sebelum ini. Sha seakan ingin ketawa, tetapi dipendamnya sahaja. Gelihati mendengar satu lagi drama realiti.

“Lagipun, keluarga Sha tak akan terima abang,”

“Atau awak yang sengaja cari alasan!”

Tetiba Sha bersuara. Dia terhenti mericih kerana kukunya berhiris pisau. Ngilu dirasakannya. Tapi nyata, kuku tak akan berdarah. Dia sengaja ingin main tarik tali dengan lelaki itu padahal dihatinya kosong. Dia cuma memainkan peranan untuk membalas perbuatan lelaki yang sama spesies. PENIPU dan PENDUSTA!

“Kenapa pula Sha cakap macam tu,”

Sha diam. Terasa-rasa nak hisap kuku tapi puasa. Dia sambung mericih daun bawang pula. Entah kenapa, hidungnya gatal tiba-tiba dan mula berair. Matanya terasa panas. Matanya kabur sebab terlalu tekun mericih daun-daun untuk masakan.

“Dulu siapa yang beria-ia… Ridz, bukannya Sha. Sibuk nak hantar rombongan meminanglah, dah siapkan rumah 3 biliklah kat kampung. Nak jumpa mak bapak Sha lah. Sha tak cakap apa-apa pun, betul tak?” ujar Sha, kali ini menggaru-garu matanya.

“Semua ketentuan Allah, kita tak ditakdirkan bersama… lagipun Sha tentu dah jumpa teman yang sebaya. Hidup kita berbeza, Sha ramai peminat…,”

“Tak ada maknanya ramai peminat, siapa minat Sha? Siapa pula teman baru Sha? Mengarut! Ridz ada pasang pengintipke?”

Sha gelak sendiri dalam hati. Gelihati mendengar alasan yang diberi. Kesalahan diri sendiri, diletakkan pada salah Sha pula kali ini. Memang inilah taktik lelaki. Lelaki durjana. Gunakan nama Allah sebagai alasan. Taktik tradisi yang dah lapuk.

“Sha, ini bukan filem. Ini hidup sebenar… tak akan ada orang nak terima lelaki cacat macam abang,”

“Oh, mentang-mentang Sha buat skrip, tulis novel… awak main-mainkan pulak Sha ya!
Sukahatilah! Awak lelaki, memang pandai buat janji dan suka cari alasan,” bentak Sha, tapi masih tak memutuskan talian.

Sha sengaja mahu terus bermain tarik tali. Untung-untung, kredit Ridz akan terbazir begitu saja. Sha tak rugi apa-apa. Betul tak?

“Sha, ini untuk kebaikan Sha. Sha muda, comel… cantik mesti ramai lagi lelaki yang layak untuk Sha tapi bukan abang,”

“Atau Sha yang tak layak untuk sesiapa?”

“Kenapa Sha ni, abang nak selesaikan cara baik, abang masih nak berkawan dengan Sha,”

“Sukahati,” balas Sha pendek.

Daun-daun sudah siap diricih. Sha bermain-main pula dengan pisau itu dengan mencucuk-cucuk hujung pisau ke atas papan pemotong.

“Lainkali, telefonlah pukul 12 malam… sambil raikan kemerdekaan Malaysia ke 52, awak sambutlah hari hubungan ini putus… dan saya memang tak kisah dan tak rugi apa-apa pun,”

“Okaylah Sha, jaga diri baik-baik ya,”

Sha tidak menjawab. Talian putus. Sha terus bangun dan membawa bekas yang berisi daun-daun tadi ke sinki untuk dibasuh. Sambil membasuh, dia ketawa seorang diri.

“Alhamdulillah, Allah temukan juga jalan aku cari selama 2 tahun ni untuk melarikan diri dari lelaki ni. Memang aku nantikan saat-saat ini untuk dibebaskan dari lelaki pendusta macam Ridz,” ujarnya sambil menghela nafas panjang.

Sha lega kerana kembali bebas tanpa ikatan buta dari sesiapa. Yang pasti, dengan perbuatan Ridz itu, bencinya kepada lelaki bertambah satu tahap lagi dan bertambah lagi nama lelaki dalam senarai hidupnya sebagai lelaki durjana.

“Dasar lelaki memang tak boleh dipercaya! Lidah bercabang!” keluh Sha dan menghapuskan nama dan nombor telefon milik Ridz lalu tersenyum puas.