Mencuri dan menderhaka demi satu nyawa....

Apalah sangat itu dosa?
Ketidakjujuran terhadap kerja berbanding...
meluangkan masa bersama insan yang paling aku sayang, paling aku cintai dan paling aku kasihi.

Apalah sangat tuduhan derhaka?
Menduakan akal dan fikiran meloncat untuk seminit dua
Semata-mata ingin mengisi ruangan blog pada hari ini untuk si dia.

Aku rela berdosa dan aku rela dituduh penderhaka...
tapi aku tak bisa membiarkan ruang hari ini kosong,
aku tak mampu memandangnya lagi untuk masa-masa yang akan datang...
biar orang kiri kanan aku berkata...

'Pergh... emo betul minah sorang ni'
'Ala... itupun nak kecohke?'


Kau... kau... dan tentunya engkau ... tak akan sesekali faham...
Kalau kau, kau dan kau kenal aku...
kau tak akan berkata sedemikian.
Bukan setakat kerja sanggup aku tinggalkan...
malah nyawa sekalipun aku rela korbankan...
kerana dia lebih dari itu...
lebih dari nyawa...
tinggi dari jiwa...
mulia rohaninya...


Hari ini...
tidak akan sama seperti 364/365 hari yang lain....
Hari ini adalah satu...
Satu itu adalah umi...
Shaharum Bariah Osman....
Tanpa dia lahir ke bumi...
Tanpa dia jejakkan kaki ke dunia...
Tanpa dia menerima aku...
Tanpa dia sanggup berkongsi nafas denganku...
Tanpa dia rela membesarkan aku...
Tidak akan ada aku...


Jadi...
bagai aku katakan di awal tadi...
Apalah dosa? Apalah sangat durhaka jika dibandingkan kasihku terhadap umi....
Kalau ini dikatakan dosa... aku sanggup mengulanginya seribu kali....
Kalau ini dituduh durhaka... aku akan lakukannya lagi untuk sejuta kali...
kerana semua itu tidak akan sama dengan nyawa seorang umi...


Umi...
Izan akui, Izan tak seperti anak-anak lain...
mudah melafazkan sayang... rindu...
dan...,
Ya, mungkin benar katamu pagi tadi...


'kau ni yang paling banyak dan kuat melawan!'


Tapi percayalah...
Umi sentiasa di hati...
Biar Izan tak 'temui' Allah sehari...
tapi,
tanpa melihat, bercakap, mengusik umi sehari...
Izan hilang dalam diri....


Dalam serendah-rendah...
dan dalam setinggi-tinggi rasa...
Izan ucapkan...



Selamat Hari Lahir...
Doa Izan agar umi dipanjangkan umur...,
dilimpahkan rezeki
dan
sentiasa sihat menempuhi hari-hari mendatang...
Izan sayang .... umi ...





Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku