Thursday, May 7, 2009

10 Fakta Mengenai Diri Seorang AKU!

Hari ini dapat peluang berehat. Jadi aku ambil peluang untuk menjawab serangan-serangan TAG dari kedua-dua adik yang memang nakal tahap GABAN! Tag pertama dari Hafirda dan kedua si Nuharis, tapi TAG yang sama. Layan! Si Nuharis memang sengaja aniaya orang! Lama menyepi... tup tup.... menyerang orang dengan TAG. Tak apalah... lagipun, untuk suka-suka. Tenangkan sikit ruang blog aku ni. Selalu sangat serius... kita santai sikit.

~**...10 Facts about Me!...**~

~1~
Sayang Budak...
Kadang-kadang, suka hati aku aja mintak pinjam anak orang.
Nak dukunglah, nak timang-timanglah.
Pendek kata, memang pantang nampak budak.
Budak-budak pulak takut dengan aku.
Macam mana tu?


~2~
Mudah Sayang Orang...
Kadang-kadang rimas dengan perasaan yang satu ni.
Selalunya, aku mudah sangat percaya dan sayangkan orang.
Aku selalu percaya, Allah dah berikan aku terlalu banyak.
Keluarga yang bahagia, tubuh badan yang sihat.
Alhamdulillah, aku jarang bersedih dan sentiasa dikelilingi rasa sayang.
Rasa sayang yang banyak dari umi, abah, along dan ayuz.
Sahabat-sahabat, Miqhail, abang iparku(merasa juga ada abang weh!) dan Imaan
Mungkin sebab itulah, aku selalu ingin berkongsi rasa sayang itu dengan semua.
Terkadangnya, sedih yang aku alami tak pernah kekal kerana ada mereka.
Adakalanya pula, kasih sayang aku didusta...
Entahlah...

~3~
Suka Lemas Dalam Lamunan Sendiri...
Pantang ada masa terluang.
Ada saja perkara yang aku fikirkan.
Kadang-kadang, aku mengembara terlalu jauh dalam fantasi.
Lupa dan terleka untuk kembali ke alam nyata.
Sungguh... alam itu terlalu indah.
Memang... fantasi itulah duniaku!

~4~
Marah Tahap Tsunami...
Dulu, masa ketika aku masih lagi belum matang, aku mudah marah.
Along kata sebab darah panas.
Sekarang, ada kurangnya... sebab boleh dipendam.
Tapi bila dapat sekali marah... Hitler pun kalah!
Tak percaya? Tanyalah mereka yang pernah kena...
Mesti mereka ada jawapannya...

~5~
Taj Mahal dan Tanah Arab
Kalau boleh, sekali dalam hidup pun jadilah.
Aku teringin benar nak pergi melancong ke India dan Tanah Arab.
Mengutip kisah cinta agung dan kehebatan Tamadun Islam.
Amat mendambakan hari itu akan menjelma.
Insya-Allah...

~6~
Suka Binatang
Aku masih ingat lagi... ketika di ASK dulu, aku suka bermain dengan ulat gonggok!
Dek Dang (Ejam) pernah cakap aku ni bersikap kebinatangan...
terbeliak biji mata aku bila dengar dia cakap macam tu.
Kemudian dia betulkan balik ayatnya...
"Akak ni suka binatang jugak ya"
Mungkinlah... kat rumah aku ni pun aku ada pelihara
2 ekor kura-kura, 9 ekor ikan puyu... 4 dah mati, ikan kap, ikan koi, ikan bandaraya,
ikan jelawat, sebelum ni ikan laga, pernah jaga ulat gonggok....umi marah, terpaksa lepaskan
ada rancangan nak pelihara kucing tapi... tak biasa... tak berani!
Selalu tumpang bermanja dengan kucing-kucing Fatimah aje.

~7~
Mudah Tersentuh, Cepat Menangis
Nampaknya kasar... yalah bekas tomboi kan?
Tapi tak boleh tengok benda-benda yang menyayat hati
kadang-kadang boleh menangis, susah pulak nak berhenti.
Kadang-kadang, benda kecil pun boleh menggamit sayu hati.
Orang kiri kanan...
entahlah...

~8~
Sentiasa Ingat
Kepala aku dah macam mesin perakam.
Apa juga yang orang lain cakap, aku akan ingat.
Kadang-kadang bila aku cerita balik pada mereka....
ini ayat yang selalu mereka kata...
"Pernahke aku cakap macam tu?"
Kalau tak pernah macam mana aku ingat...
Jawablah... jangan tak jawab pulak!

~9~
Tak Suka Menunggu dan Ditunggu
Ini ada kaitan dengan janjilah.
Kalau janji pukul sekian-sekian, aku tahu orang itu perlu ada seperti yang dijanjikan.
Aku tak suka buat orang tertunggu-tunggu dan aku tak suka aku tertunggu-tunggu.

~10~
Sayang sangat sangat sangat SAYANG!
Aku pernah sentuh tentang perkara ini dalam entri yang lepas-lepas.
Aku teramat menyayangi keluargaku...
Tak mahu sesekalipun ditinggalkan atau jauh dari mereka.
Merekalah nyawa, dunia dan akhirat aku.

Nak Tag Siapa?
Tiada sesiapalah. Tak boleh nak fikir sekarang ni.

Fuh! Panjang betul, itu pun sebahagian kecil aje.
Harap Hafirda dan Nuharis (pasangan ideal!) larat membaca jawapan TAGnya.