Friday, May 8, 2009

Buat Kak Umaira...

Entri kali ini, khas untuk kak Umaira yang sudi memilih nama saya untuk diTAG. Orang dah jual, takkanlah kita tak nak beli, betul tak? Saya setuju kata kak Umaira, melalui TAG inilah kita dapat kenal dan lebih mesra. Mudah-mudahanlah ya! Jadi, tak nak buang masa lagi, saya dengan rela hati dan berbesar hati menjawab TAG dari kak Umaira, yang pada pandangan saya tak pernah lokek. Sayang akak...!

1 - Apakah perkataan pertama sekali anda ucapkan kepada si dia dan kemudian menjadi suami anda?
Rasanya tak sesuai untuk saya jawab, sebab saya ini masih bujang. Lagipun tak ada lagi yang istimewa. Jadi, doa-doakanlah ya...

2 - Sila berikan dua contoh alat-alat atau sumber yang anda gunakan atau lakukan untuk memudahkan kerja anda. Tak kisahlah apa alat atau sumber sekalipun asal boleh diaplikasikan.

a) membuka pintu rumah atau kereta
- kunci
- screwdriver... (pernah terkunci dan lupa bawa kunci. Nasib baik ada screwdriver atas para. Apa lagi, jadi tukang pecah rumah sekejap)

b) mencucuk socket plug
- lidi (batang satay)
- capai apa-apa yang panjang dan muncung tajam...

c) simpan air minuman
- dalam botol air yang memang dibeli khas (isi dalam peti ais...)
- dalam thermos untuk air panas

d) ketika black-out
- tidur... masa inilah alasan kukuh untuk tidur. Kalau ada bekalan elektrik, pagi bertembung pagi tak akan tidur, sibuk melayar internet. Hancur...hancus!
- teringat sebuah lagu Hindi... Chandni Raat Hai, Tu Mera Saat Hai... (sebab dalam filem, lagu tu keluar masa tak ada lampu, hero kacau heroin bertemankan sinaran bulan yang samar-samar. Adus, romantiknya!)

e) meluahkan rasa hati
- rasanya, akulah orang yang paling susah nak luahkan rasa hati setiap kali ditimpa masalah. Kalau setakat marah, nak luah tak puas hati... muntahkan dalam blog saja. Tapi kalau masalah yang berat-berat selalunya simpan dan pendam dalam hati. Bila dah membusuk barulah terluah sendiri.
- bila dah tak tertanggung sangat.... keluargalah tempat utama kuluahkan rasa, lepas tu ada tiga orang lain yang selalu jadi mangsa aku. Maaf ya... kamu tahu siapa kamu. Hehehe

f) Siang ikan
- aku! Paling gemar siang ikan tongkol. Darah ikan tu pekat macam darah manusia. Suka juga main-main dengan darah ikan tongkol. Calit sikit kat tangan, pergi tunjuk kat Ayuz... boleh lari lintang pukang budak tu. Ayuz takut darah... kelakar betul. Memang aku suka sakat orang. Kadang-kadang buat benda sama kat umi... tapi abah yang selalu sampuk...'izan, bila kau nak dewasa ni?'
- Abah! Masa kecik-kecik dulu masa abah siang ikan, aku suka tengok. Kadang-kadang lepas habis abah menyiang ikan, aku pulak yang konon-konon siang isi perut ikan. Sekarang dah jarang siang ikan, sebab dah lama aku tak ke pasar. Semuanya sebab sibuk sangat dengan tugasan. Rindu pulak nak ke pasar, bau ikan-ikan. Syok!

g) Susah buang air besar
- makan buah betik banyak-banyak.
- minum air suam pagi-pagi. Gerenti, 5 minit lepas tu selalulah buang air besar.

h) di mana anda simpankan dokumen penting
- semua abah dan umi yang simpan.
- yang ada pada aku, kad pengenalan. Dalam dompet, bawah....... tut...tut...tut!

i) Katakan ribut melanda dan pakaian anda melayang sama, apa yang patut anda tutup bagi mengelak rasa malu....
- aset penting setiap wanita... semestinya!
- bahagian bumper! Umi kata, lokasi paling bahaya... saiz bumper Toyota Harrier.

j) apa yang anda guna untuk potong kuku?
- pisau! Kadang-kadang, suka potong guna pisau. Entah, suka sangat tengok pisau potong kuku. Laju aje.
- Kecik-kecik dulu suka sangat gigit kuku. Sebenarnya, bawa ke tua. Sampai sekarang pun suka gigit kuku.

k) melihat waktu
- jam tangan
- pandang langit je. Gelap sikit, tandanya nak malamlah.

l) kalau badan terasa panas?
- mandi terus. Berkubang lama-lama dalam bilik air.
- dalam bilik sendiri. Kunci pintu, bukak aje baju. Seronok!

m) kalau ternampak pencuri
- lapor polis ... teringat satu kes di KL, aku ternampak mat-mat Indon seluk saku depan mata. Aku nak pergi aje terjah, tak pun bagi satu penumbuk... tapi, mujur ada budak tahan. Kalau tak... entah-entah aku pun akan mati kena letuk.
- telefon polis.... tapi sempat ke polis datang?

n) Kalau terjumpa dengan duit RM50.00 dalam longkang yang dalam, bagaimana anda ingin mengambilnya
- Setakat ni memang tak pernah lagi.
- buat tak tahu ajelah. Dah dalam longkang.

0) Soalan akhir, masa tidur apa yang anda suka peluk
- bantal busuk, bantal peluk dan peluk diri sendiri.
- Patrick! Patung tapak sulaiman yang seksi memakai boxer. Sedap... lena tidur!

Terima kasih kerana anda seorang yang penyabar dalam memberi keterangan anda. Sila tag soalan ini kepada rakan-rakan anda dan apa kata mereka.

Tak boleh nak balas balik pada Hafirda, kak Bikash, Hanny dan Rehal Nuharis. sebab nama dmereka-mereka pun ada dalam list kak Umaira. Lagipun, mereka ni layan tag, walaupun suka simpan hutang lama-lama, dorang tetap jawab. Hehehehe.

Jadi, saya dengan senang hati nak hantar tag pada yang akan melayan ruangan tag saya.

Shana Zahar
Nouri Salwa
kak Qaseh Qaisara
kak Dinaz Salsabila
kak Eny Ryhanna