Friday, October 30, 2009

Bisakah Hatimu Hatiku Bersatu?


Bisakah Hatimu Hatiku Bersatu?
(sambungan Hatimu Hatiku Jadi Satu...
sedang dalam proses)

Ijan terkocoh-kocoh mendapatkan Shamrin. Dia tak sangka akan kelewatan ke majlis Hari Lahir sahabatnya itu. Semuanya gara-gara pak Mat, jiran sebelah yang minta tolong baca surat anaknya yang belajar di luar negara.

"Shamrin!" laung Ijan setelah gagal mencari sahabatnya itu dalam kesesakkan orang ramai.

"Ijan, aku kat sinilah," balas Shamrin dari arah belakang Ijan.

"Cheh, bazir suara aku je menjerit tak pasal-pasal. Selamat hari lahir, aku tak bawa hadiah, maklumlah duit gaji tak masuk lagi," ujar Ijan diikuti ketawa kecil.

"Tapi, aku tunggu hadiah dari kau aje sepanjang hari ni. Tentu kau tahu, ke mana Adeeya, betul tak? Kalau kau datang dengan Adeeya pun dah cukup bermakna bagi aku," keluh Shamrin, dalam nada suara yang amat pedih.

"Apa? Adeeya tak datang lagi? Takkanlah awek sendiri tak datang? Jangan tipu akulah Shamrin. Tak baik tau!" bentak Shamrin.

"Bukan hari ini aje, dah seminggu aku tak jumpa dia," jelas Shamrin lagi dan dia tidak menipu.

Ijan terdiam. Dia melihat jam.

"Aku rasa, aku tau dia di mana. Kau jangan bimbang, aku akan pergi pujuk dia. Sementara tu, bergembiralah sikit, inikan majlis kau. Buruk betul tengok muka kau tu yang dah macam sedara ungka..., okay," pujuk Ijan lantas berjalan pantas meninggalkan Shamrin.


*************************************

Adeeya duduk sendirian, cuba menikmati bunyi unggas-unggas penghuni malam. Ingatannya tak lepas, terbang mencari Adif. Sesekali dia tersenyum sendiri dan beberapa minit kemudian, dia kembali muram.

"Macam mana aku boleh tau, yang kau bersembunyi di sini?" soal Ijan, mendominasi seluruh ruang pendengaran.

Adeeya menoleh ke arah Ijan, tetapi dia tidak membalas apa-apa. Adeeya kembali memandang ke lembah bukit.

Ijan datang menghampiri dan duduk di sebelah Adeeya. Kalau ikutkan hati yang panas, mahu saja ditarik tangan Adeeya. Buat apa tunggu di kaki bukit malam-malam macam ini seperti penunggu. Tiada guna pun.

"Jom, kita dah lambat ke majlis hari lahir Shamrin," kata Ijan.

"Hari ini, hari lahir dia...," ujar Adeeya.

"Yelah, sebab tu kita kena pergi sekarang. Dia dah buat majlis tapi kau tak datang. Tak elok tau, kesian aku tengok dia... muram saja," pujuk Ijan.

"Hari ini hari lahir Adif, tapi aku tak dapat nak ucap apa-apa pun pada dia," kata Adeeya, tanpa memandang ke arah Ijan.

"Adif? Kau gila! Buat apa kau ingatkan lagi lelaki sial tu? Adie, lebih lima tahun... kau tak lupakan lelaki bangsat tu lagi?" amuk Ijan. Dia tidak dapat mengawal kemarahan sebaik saja dengar nama Adif di bibir kawannya itu.

"Aku rindu sangat pada dia," kata Adeeya, kali ini diiringi tangisan.

"Kau tahu tak? beberapa bulan aje lagi Adif tu akan kahwin. Dia dah ada hidup sendiri. Dia dah lupakan kau. Baik kau hargai siapa yang benar-benar sayangkan kau... bukannya menunggu orang yang tak akan kembali," nasihat Ijan, cuba untuk mengawal kemarahannya.

"Selama hari ini, apa juga yang aku buat aku bayangkan Adif dan aku tak nampak pun Shamrin. Aku bersalah sebab menganggap Shamrin tu Adif tapi aku tak boleh tipu diri aku... aku terlalu sayangkan Adif, biar apa pun yang dia pernah buat," jelas Adeeya.

Ijan pening kepala. Dia tak tahu macam mana mahu selesaikan masalah hati Adeeya.

"Lagipun, Shamrin hadir dalam hidup aku selepas aku berubah menjadi aku! Aku? Aku yang ditemui dulu oleh Adif. Kalau dia jumpa aku sebelum aku yang begini, mahukah Shamrin menyayangi aku seperti Adif sayangkan aku?" soal Adeeya bertalu-talu.

"Kau berubah bukan sebab Adif! Kau berubah sebab diri kau sendiri. Tolonglah Adeeya, Adif tu bukan Tuhan!" tegas Ijan.

"Tak! Kau pun tahu, Adif yang temui aku. Bila semua orang bencikan aku, kutuk aku, dia datang dalam hidup aku. Bila semua orang kutuk dia, kawan-kawan dia mengasingkan diri dari dia sebab rapat dengan aku, dia tetap memilih untuk bersama aku. Mampukah Shamrin buat yang sama kalau dia temui aku yang dulu? Kasar, berlagak macam jantan. Bolehkah Shamrin terima sejarah hidup aku?" soal Adeeya lagi, masih mahu memenangkan Adif.

"Kalau dia boleh terima kisah Adif, dia pasti akan terima siapa juga kau dalam sejarah hidup kau Adeeya. Berapa lama lagi kau perlu seksa hidup kau sendiri? Sekarang, kau seksa pula Shamrin yang langsung tak bersalah tu!" kali ini Ijan hilang sabar semula.

Adeeya terdiam. Dia kembali memandang bukit.

"Aku tetap sayangkan Adif... tapi hanya ada satu cara untuk aku lihat, sama ada Shamrin akan terima sejarah hidup aku," kata Adeeya, mengesat air mata yang menjamah pipinya.

"Apa caranya?" soal Ijan pula, tidak faham.

"Cara ini bukan setakat buktikan kata-kata kau terhadap Shamrin benar, tapi dalam masa yang sama, aku akan heret Adif kembali pada aku," tegas Adeeya.

"Gila!"

"Memang gila, tapi aku mesti lakukan. Demi aku, Adif dan juga Shamrin," balas Adeeya bersungguh-sungguh.

"Ijan tolong aku kejap, nyanyikan lagu kesukaan aku," pinta Adeeya.

"Lagu apa? Kau ingat aku ni DJ ke apa?" bentak Ijan, tapi tetap melayan Adeeya.

"I Still, nyanyian Backstreet Boys tu...," suara Adeeya makin perlahan.

"Yelah, yelah...," kata Ijan seraya duduk di sebelah Adeeya.


Who are you now? Are you still the same or did you change somehow?
What do you do?At this very moment
When I think of you
And when I'm looking back
How we were young and stupid
Do you remember that?


No matter how I fight it, can't deny it
Just can't let you go


I still need you
I still care about you
Though everything's been said and done
I still feel you like
I'm right beside you
But still no word from you


Now look at me
Instead of moving on
I refuse to see
That I keep coming back
Yeah, I'm stuck in a moment
That wasn't meant to last (to last)


I've tried to fight it, can't deny it
You don't even know that


I still need you
I still care about you
Though everything's been said and done
I still feel you like
I'm right beside you
But still no word from you
No, no

I wish I could find you
Just like you found me, then I
Would never let you go


I still need you
Though everything's been said and done
I still feel you
I still feel you
Like I'm right beside you
like I'm right there beside you
But still no word from you


"Terima kasih, Ijan... kau tahu tak kenapa aku suka sangat lagu tu," soal Adeeya, masih lagi termenung jauh seakan memandang sesuatu yang tak kesampaian.

"Kenapa pulak? Cakaplah," kata Ijan, setia mendengar.

"Itulah lagu aku untuk Adif," ujar Adeeya, menunduk memandang bumi.

"Ya Allah... menyesal aku menyanyi sungguh-sungguh!" bentak Ijan sambil mengetuk kepalanya berulang kali.


**************************

Selamat Hari Lahir Adif,
Di mana jua kau berada, aku doakan agar kau bahagia
dan aku di sini amat merinduimu...
sampai bila-bila kerana
kaulah cinta hati pertamaku! - Adeeya