Thursday, October 8, 2009

Cuci Jiwa, Minda, Hati dan Mata...

Sebenarnya, kalau ada sesiapa yang mampu meresap masuk ke dalam hati ini pasti terasa lelah dan lemas. Tak mampu menanggung Tsunami yang melanda. Gejolak panjang. Minda tak tenteram tapi di bibir, sedaya upaya mengukir senyuman. Kerana senyuman itulah tanda syukur. Biarpun beribu dugaan sedang melanda, aku harap bibirku masih mampu menggerakan otot-otot sekelilingnya untuk mengukir senyum. Insya-Allah. Peliharalah peribadiku Ya Allah.

Masalah bertimpa-timpa. Semalam atuk dikejarkan semula masuk ke hospital. Kali ini, dia sudah tidak mampu bernafas tanpa bantuan tong oksigen. Jadi, menghunilah dia semula di hospital Tawakal. Bermula juga jadual lamaku, berulang menziarah atuk di sana. Dalam masa yang sama Miqhail, sekecil kesayanganku sakit. Badannya yang sedikit berisi kini susut hari demi hari. Tak mahu makan dan enggan minum, mahupun meneguk susu.

Kalau orang tanya, Miqhail satu-satunya penyejuk mata. Bila dalam ramai, dan kebetulan Miqhail ada di depan mata maka jawabnya aku tak akan melayan orang lain. Entahlah. Aku terlalu sayangkan Miqhail. Amat-amat sayang. Jika ada saja sesuatu yang terjadi padanya, aku pasti tak senang duduk. Alhamdulillah, pagi tadi sebelum pergi kerja Miqhail sudah lincah seperti biasa.

Tiba ke pejabat, aku terbaca satu komen dari seseorang yang juga aku sayang. Ya Allah, kenapalah banyak sangat kekalutan? Aku tak rasa entri yang kutulis tempoh hari ada sangkut paut dengan si dia. Rupa-rupanya, dia tersalah faham dan terasa. Kepada adikku, kau pun tahu akak sayang kau, takkanlah hal sekecil itu pun akak nak marah. Harap kau faham dik. Jangan biarkan salah sangka dan syak-wasangka memenuhi jiwa... lama-lama membarah hati padahal hal yang sebenarnya lain.

Jadi, untuk melarikan minda, jiwa dan hati yang diancam segala seksaan dan dugaaan dari pelbagai sudut aku ingin kongsi bersama fesyen pakaian yang amat aku suka. Kalaulah ada peluang dan rezeki pasti aku akan miliki juga di satu hari nanti. Insya-Allah.


Aku paling suka warna ni...

Merah... menawan sesuai dengan aku... kot!

Warna kegemaran abah... untuk aku pakai

* Kalau pun aku dapat berpakaian begini, tentu aku perlu ubah ikut kesesuaian. Seluarnya perlu dibesarkan, selendang itu perlu... sudah semestinya dan inner paling pasti.