Kerana Maher Zain!

Tidak aku sangka, entri semalam mengundang pelbagai respon. Ada yang mula bertanya siapakah manusia yang aku maksudkan? Tak kurang juga yang menasihati supaya jangan terlalu berkeras hati. Satu sahaja yang boleh aku katakan, biar aku seorang sahaja yang tahu. Sebagaimana yang pernah aku katakan dahulu, blog ini ruang untuk aku meluahkan rasa dan sekadar nukilan diri. Bukan untuk mengaibkan sesiapa. Siapa juga orang itu, biar aku sahaja yang tahu.

Ya. Pelbagai respon aku terima termasuklah dari Along sendiri. Dia ada menasihati aku, jangan terlalu keras kepala dan keras hati. Tak elok. Satu saja yang aku mampu buat, hanyalah tersenyum. Bila ditanya pula, adakah aku sedia melupakan. "Insya-allah" jawabku.

Dalam banyak-banyak respon yang aku terima, satu soalan yang aku tak boleh lupakan. Apa dia?

"Kenapa tiba-tiba engkau jadi budak emo ni?"

Soal insan itu yang aku kira tidak perlu didedahkan namanya. Cukuplah sekadar berkongsi soalannya sahaja.

"Jangan memaksa diri..., biar masa yang tentukan," katanya pula.

"Masa tak boleh selesaikan apa-apa pun.
Pertama kali dalam hidup aku punyai
rasa benci yang terlalu banyak," balasku pula.


"Habis tu, kenapa kau tanya soalan tu?
Kafirkah aku? Mengarutlah!"

"Mungkin penangan Maher Zain!"

Ya. Semalam, aku mengamati semula lirik-lirik lagu Maher Zain. Mungkin tidak perlu aku jelaskan rangkap apa yang buat perasaan aku tercubit dan terhunus rasa serba tak kena. Walaubagaimanapun, seperti yang pernah aku katakan... aku tak akan menyesal dengan keputusan yang diambil. Aku redha dan inilah pilihan muktamadku. Bukan aku suka bermain dengan dosa, cuma tidak mahu dijadikan boneka sekali lagi. Bak kata sahabatku, Imaan.

"Kesalahan sekali boleh dimaafkan, kedua kali pun masih boleh diterima tapi kalau disusuli dengan kali ketiga... kaulah orang paling bodoh yang pernah wujud dalam dunia!"

Jadi, aku memilih untuk tidak jatuh dalam golongan paling bodoh dengan membenarkan diri tertipu hanya untuk sekali. Tidak perlu kedua mahupun yang ketiga. Kerana sekali itu, tempohnya amat panjang. Hmmm.



Insha Allah (God Willing) - Maher Zain.

Every time
You feel like you cannot go on
You feel so lost and that you're so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless you can't see which way to go
Don't despair
And never lose hope
'Cause Allah is always by your side

Chorus:
Insha Allah
Insha Allah
Insha Allah
You'll find your way

Every time
You commit one more mistake
You feel you can't repent and that it's way too late
You're so confused
Wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full shame
But don't despair
And never lose hope
Coz Allah is always by your side

Chorus

Turn to Allah
He's never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ya Allah
Guide my steps, don't let me go astray
You're the only one who can show me the way
Show me the way
Show me the way
Show me the way

InshaAllah
InshaAllah
InshaAllah
We'll find the way

Lyrics: Maher Zain & Bara Kherigi
Melody: Maher Zain
Arrangement: Maher Zain & Hamza Namira
© Awakening Records 2009


* Aku yakin,
inilah caranya. Kata-kata dan gerak hati tak pernah menipu diri. Alhamdulillah. Allah sentiasa membuka jalan untuk diriku mencari penyelesaian. Penyelesaian yang paling indah.

Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku