Wednesday, January 14, 2009

Sudah-sudahlah...

Hari ini aku ketawa, ketawa dan terus ketawa
Hari ini juga aku sedih, hampa dan akhirnya menangis....


Tidak akan berubah agaknya keadaan politik negara kita ni. Setiap kali ada pilihanraya, tak kisahlah yang kecil, yang besar pasti ada sahaja berita sensasi. Penyokong BN kena sepak terajangla. Penyokong pembangkang bertindak ganas, melempang, menerajang dan segala mak datuk lagi yang keluar.


Apa sangatlah faedah yang dapat dengan buat perkara yang tak mendatangkan faedah ni? Tambah memalukan bangsa sendiri. Bila aku tengok berita tadi, (yang kebetulannya aku tengah makan) rasa macam nak tersembur dan termuntah semua isi dalam mulut. Apalah agaknya yang cuba diperjuangkan? Aku naik bosan dan merasakan semua yang tergambar di skrin tv tu umpama budak-budak yang sedang beramai-ramai berjalan mengiringi sebuah kerusi. Lagu berhenti, maka berebutlah masing-masing nak duduk di atas kerusi. Ada yang menolak, ada yang menangis dan ada yang lebih tragik lagi... kerusi tu dirampas dan ditarik ke tempat lain. Supaya dia dapat duduk dengan aman.


Kalau tengok anak-anak yang berebut kerusi nampak memang comel. Tapi bila tengok bapak dan mak budak yang berebut kerusi.... ish ish ish.... buruk benar gayanya!


Sana sini kempen... bila waktu sebelum mengundi(ini perkara normal) "saya dengar semua rintihan rakyat, bukan setakat masalah yang besar sahaja. Masalah yang kecil pun saya akan bantu!" Sebenarnya itu bahasa halusnya. Kalau diamati dengan lebih mendalam ayatnya bermaksud begini, “saya terima semua jenis ‘sampul’, bukan yang besar sahaja, malah yang sampulnya kecil pun saya akan rembat.”


Sekarang ni apa yang aku dapat tengok, kawasan kubur sebelum nak masuk simpang kawasan perumahan aku masih tak ada sistem perparitan yang betul. Hujan sikit saja, banjir! Nasib baik kereta yang aku pandu tak berhenti. Yalah, walaupun kereta tu berjenama haiwan, tapi ia tetap mampu membawa aku ke mana-mana saja. Tapi, lama-kelamaan kalau masalah ini dibiarkan, pacuan empat roda Harrier pun boleh tenggelam! Mana agaknya wakil rakyat ya?


Berita tadi juga membuatkan aku sedih dan menangis sendiri. Kenapa? Si pemberita dengan yakinnya bercakap, masalah di tebing Gaza mungkin akan menerima bantuan kerana PBB (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ataupun Perbadanan Buat-buat Bodoh?) akan mengadakan mesyuarat esok!


Masuk hari ni saja dah 19 hari operasi pembersihan etnik di Gaza dan menyebabkan 1000 kematian dan 4400 cedera, tapi si PBB ni baru terhegeh-hegeh nak mesyuarat. Kenapa tak tunggu hari ke 50 saja. Bukankah lagi bagus?


Aku tahu, mesti ada yang cakap,"apalah kau ni? Itu dah kira bersyukurlah nak juga adakan mesyuarat. Kalau tak buat langsung? Macam mana?" Aku pula jawab, "Kalau dah kes yang membawa soal nyawa, tak elok diperlewatkan. Setiap nyawa itu penting. Bayangkan yang terkulai tu anak-anak dan adik-adik kau! Apa kau sanggup tengok mak dan ayah kau diperlakukan macam ayam! Disembelih hidup-hidup?"


Bukannya aku asyik merenung semut di sebalik gunung dan gajah depan mata aku buat tak tahu. Masalahnya gajah di depan mata aku ni pun sama juga fe'elnya dengan kes semut di seberang sana.


Bilalah agaknya tikus-tikus di sini dapat berfikir dan bertindak seperti yang sepatutnya! Hai, apalah nasib badan! Aku pun dah tak kuasa nak melayan benda-benda provokasi dan propaganda yang sengaja mengapi-apikan dan memanipulasi pemikiran pengundi. Keputusan di tangan masing-masing. Masing-masing ada otak dan masih boleh berfikir dengan bagus. Jadi, pilihlah ikut suara hati bukan kerana terikut-ikut orang atau takut tak dapat tender keluaran akan datang. Ooppss... ditapis. Mata-mata ISA ada terpasang di setiap tempat. Hati-hati, kadang-kadang dinding batu ni pun ada mata!


Aku berharap juga golongan zionis Malaysia tidak akan berani menceroboh tanah rezab Melayu! Kalau bukan kita, siapa lagi nak pertahankan hak Melayu? Tolonglah lepaskan kampungku Chubadak dan Kg Puah tu. Banyak benar kenangan manis... tempat lahir dan jatuh bangun aku di situ.