Friday, April 26, 2013

Youtube Talents?

Barangkali, ini entri terakhir untuk minggu ini dan mungkin juga yang terakhir untuk bulan April sebelum Hari Buruh dan Hari Pilihanraya. Kalau tak silap, lama juga aku tak isikan entri penuh dalam blog kesayangan hatiku. Satu sebabnya, masa tidak mencukupi khususnya ketika di pejabat. Di rumah pula, banyak tugasan.

Kalau diikutkan hati, terlalu banyak perkara yang mahu aku kongsikan. Terlalu banyak benda nak cerita tetapi terlalu sedikit masa. Aku percaya, semuanya pasti akan tertera juga di ruang ini, di suatu hari nanti. Insya-allah.

Hari ini aku nak menyentuh tentang penangan Youtube. Kalian ada akaun youtube? Pasti ramai antara pembaca dan yang merewang-rewang di laman internet ini mempunyai sekurang-kurangnya satu akaun termasuklah aku. Cuma aku tak rasa ia perlu dikongsikan di sini kerana ia tidak ada kaitan atau sangkut-menyangkut pun. 


Aku adalah salah seorang penagih YOUTUBE!

Setakat hari ini, aku pernah mempunyai dua akaun youtube dalam satu masa. Akaun yang pertama, didaftarkan pada lewat 2005, manakala akaun yang kedua pada awal tahun 2009. Hah, jangan tak tahu, aku adalah antara orang yang terawal punya akaun youtube. Sebelum itu, kalian tahu tak sejak bila youtube mula dibangunkan di ruang internet?

Youtube mula dibangunkan pada Februari 2005. Sekitar 2005 aku masih lagi seorang pelajar dan sering menggunakan internet sebagai ruang melepaskan tekanan. Tekanan tugasan kuliah yang terlalu banyak. Dalam masa inilah, aku gunakan kesempatan membuat video, drama mini dan parodi antara aku dan kawan-kawan. Aku juga masih ingat, beberapa youtuber menganjurkan pertandingan membuat video. Aku ditawarkan menyertai pertandingan tersebut tetapi disebabkan kekangan masa, aku menolak. Lagipun, tujuan aku menyertai youtube sekadar suka-suka. Video, drama mini dan parodi kawan-kawan yang dibuat pun sekadar suka-suka. Akaun ini juga pernah digunakan untuk promosi novel pertama aku; Rindu Pada Matahari. Kalaulah ada yang masih ingat! Hahaha.

Akaun kedua pula dibangunkan lebih bersikap peribadi; tentang apa yang aku suka. Berbeza dengan akaun pertama, akaun kedua ini langsung tidak memaparkan aku, apatah lagi kawan-kawan. Ia lebih kepada, apa yang mahu aku perlihatkan kepada youtuber dan bukannya siapa di belakang video. Faham? Alhamdulillah, akaun kedua ini ada juga sambutan tetapi tidaklah semeriah yang pertama. Aku nyahaktifkan akaun pertama secara kekal pada tahun 2010 kerana mahu menumpukan hanya pada satu akaun; akaun kedua (masih enggan berkongsikan namanya! Hahaha)

Apabila melihat fenomena yang mampu dicetuskan Youtube, teringat kembali waktu 'sawan' aku dulu. Tak mungkin aku boleh ulangi kembali waktu itu semestinya kerana tugasan dan tanggungjawab yang semakin bertambah. Namun, bukanlah pula bermaksud aku tidak buat langsung. Ada, tetapi tidak lagi aktif seperti dahulu.

Tidak dinafikan, memang terlalu banyak youtuber/vlogger yang sangat berbakat boleh ditemui dengan pelbagai ragam dan tampil sangat kreatif. Ada antara mereka berjaya membuatkan aku 'ketagih' dan sentiasa menunggu aktiviti terkini mereka. Video-video inilah jadi peneman ketika aku di pejabat, membuat kerja! Jangan salah faham ya, aku tak menonton sebaliknya hanya mendengar dengan menggunakan fon-telinga.

Antara youtube (vlogger) yang berjaya membuatkan aku menjadi peminat mereka, semestinya Mat Luthfi (matluthfi90), Mr.Bie (vitaminbie), Adibah Awg (adibahwg), Yousef Erakat (fouseytube) dan S.R. Bros Entertainment (S.R.brosEntertainment)

Jujurnya, pada pendapat aku, mereka ada cara tersendiri untuk menyampaikan sesuatu. Walaupun penyampaian (secara keseluruhan) santai dan lucu tetapi apa yang diperkatakan mereka sangat tepat dengan apa yang sedang berlaku ketika ini.

Kepada sesiapa yang masih mencari hiburan (tetapi bermakna) aku mengesyorkan agar, cuba-cubalah jengok youtube/vlogger yang aku senaraikan tadi. Berhibur tak salah tetapi kena tahu juga yang mana boleh membawa kita ke arah lara! Bahaya tu. Cukup-cukuplah melayan parodi kosong setakat penuhkan gelak tetapi tiada apa-apa pengisian di sebaliknya. Boleh? Kalau tak boleh pun, tak jadi salah. Aku cuma menegur dan menasihati. Ok? Daaa....

Di sini disenaraikan antara video youtuber / vlogger tadi yang sangat aku minat!
 

1) Yousef Erakat - Fouseytube ; Blame The Terrorists



2) S.R. Bros Entertainment - S.R.brosEntertainment ; Lets go pray now(Look at me now parody)



3) Mr.Bie - Vitaminbie ; Sonata Seorang Kekasih | Sonata Muslim Salju (Cover)



4)  Mat Luthfi - Matluthfi90; Rokok dan Kopiah



5) Adibah Awang - Adibah Awg: To Advise, or Not To Advise.


 
* teringin nak buat satu akaun khas untuk perkara gila-gila yang bukan gila! Hahaha...