Wednesday, April 10, 2013

Pembuli SMK Tun Hussein Onn, apa dah jadi nak?

Pagi-pagi dah dikejutkan dengan video yang tak sepatutnya berlaku, apatah lagi dikalangan anak-anak muda yang masih menghijau. Muda dan merupakan gambaran kepada wajah pemimpin akan datang. Memang benar, mereka adalah golongan minoriti tetapi alangkah hinanya perbuatan manusia yang bertamadun melakukan perbuatan seangkatan haiwan. Persoalannya, salah siapa? Tolong jangan tuding kepada ibu bapa kerana, mereka juga seperti anda... TERTIPU DENGAN PENIPUAN DAN PENYAMARAN YANG SEMPURNA! Mungkin!

Aku tak suka akan keganasan, jadi mustahil video tak bertamadun itu aku muatnaik di sini. Kalau sesiapa yang masih belum tengok, boleh lihat di pautan ini, di sini juga di sini.

Ketua samseng budak ni!
Aku percaya, tidak seorang pun dari ibu bapa para pelajar yang terlibat dalam video buli ini membesarkan anak-anak sedemikian caranya. Mustahil. Aku tak fikir seorang ibu, mengasuh anak dengan bertomoi. Seorang ayah mengajar anak berkungfu. Buat salah sikit, penangan todak tak pun siku kepala anak-anak. Tidak bukan? Jadi, jangan salahkan ibu bapa. Anak-anak zaman sekarang, pandai memakai topeng yang sesuai apabila berhadapan dengan keluarga. Depan ibu bapa, mereka baik, naif dan polos.

Bukan hendak mengeruhkan lagi keadaan, tapi di manakah silapnya? Pengaruh kawan-kawan? Kurangnya pendidikan agama? Atau mudah sangat tergoda dengan hasutan syaitan.

"Oh, aku hebat?"

Aku nak tanya sangat pada mereka yang sesuka hati membelasah rakan sekelas ni, 

"Mak dan ayah suruh datang sekolah, belasah orang atau cari ilmu?"

Segelintir anggota masyarakat tidak bersetuju dengan penyebaran video ini kerana ia menjatuhkan reputasi pelajar di Malaysia. Seharusnya ia terus dilaporkan kepada polis supaya disiasat dan tindakan diambil. Bagi aku pula, baguslah video ini disebarkan agar masyarakat khususnya ibu bapa peka tentang situasi pelajar sekolah hari ini. Dalam masa yang sama, para pelajar juga harus tahu bahawa, tindakan membuli atau memukul orang bukanlah perbuatan yang tepat. Tidak boleh mengambil tindakan sewenang-wenangnya. Kalau tidak berpuashati, berbincang! Bukan bertomoi macam orang tidak bertamadun! Bertomoi pula di sekolah, aduh! Parah!!!

Berikut kaki-kaki pukul yang terlibat. Aku klasifikasikan mereka BACUL DAN PENGECUT ABADI!

Takut dengan polis? Allah, macam mana?
2 personaliti berbeza? Bahaya!  

Bertindak awal? Bijaklah kau dik!
Bangga sebagai kaki pukul? Hmm.
Aku masih bingung, apakah tujuan kejadian ini dirakamkan? Ya, aku maklum dengan fenomena youtube hari ini yang cenderung memuatnaik video untuk popular atau trending tapi bukankah video sebegini seakan memerangkap diri sendiri. Hmmm. Adik-adik, akai ada? Piiiraah!

Kalau terdesak nak popular sekalipun, cubalah guna landasan yang betul. Di sekolah banyak program ko-kurikulum yang berfaedah buat budak-budak ni. Sertailah silat, taekwando ke. Terpilih nanti, boleh masuk pertandingan, wakil sekolah, daerah, kebangsaan, negara. Ini setakat bertumbuk dalam bilik darjah, sangat PONDAN!