Wednesday, November 10, 2010

30 Perkara Perempuan Tak Sempat Bagitau Lelaki..

Artikel menarik yang aku temu di ruangan mukabuku. Sengaja ku isi di entri ini hanya untuk tatapan melapangkan minda. Bacalah dan hayati. Mungkin ada benarnya, mungkin juga sebaliknya.

Dahsyat sungguh perempuan ni. Banyak perkara yang mana perempuan lebih suka difahami secara tersirat. Ya ke tak sempat bagitau? Silakan baca.

1. Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.
(Err...iye ke?)

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf. (Huh? Lelaki sampai mati pun takkan ucap maaf...)

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang. Disebabkan itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan.
(Hmm... betullah tu. Lebih mengenangkan perkara yang baik-baik saja)

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.
(Oh ya. Memang pernah terjadi.)

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!
(Tak pulak.Hahaha)

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tahu macam mana nak menerima pujian.
(Huh... pujian? Apa itu pujian?)

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.
(Benar. Antaranya, benci sampai mati. Hahahaha. Lawak!)

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.
(Perempuan tak selemah itu. Apa susah? Kumbang bukan seekor, nyamuk dan lalat pun ada, bukan?)

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
(Wanita itu salah satu seni terindah...)

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.
(Orang yang kata begitu, sepuluh kali tak berguna. Tak kiralah, lelaki atau perempuan)

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.
(Lucu dan tenang. Lebih bagus dari berlagak bagus)

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.
(Tak ingat pulak...)

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum sebarangan.
(Wanita sudah pandai menilai antara senyuman ikhlas, plastik atau materialistik)

14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.
(Sahabat tidak mungkin jadi kekasih. Kekasih sepatutnya jadi sahabat!)

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.
(Mudahnya buat andaian. Belajar adab sopan timur dulu ya)

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.
(Yang penting ikhlas.)

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!
(Lelaki golongan pengecut, mana ada keberanian tanya terus! Hahaha.)

18. Selepas seorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.
(Hmmm... betullah tu.)

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.
(Tak guna, yang penting ikhlas. Rujuk buku, buang masa)

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.
(Tak pula. Mestilah cari si jantung hati dulu. Apa daa!)

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!
(Sukar.)

22. Satu ucapan 'Hi/Assalamualaikum' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.
(Benar)

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.
(Ya, betul. Ayshah... jawapan paling tepatnya. Hahaha)

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak mengurat kawan mereka yang paling cantik.
(Tak juga. Kalau niat dia betul-betul ikhlas dengan kawan itu, tak salah, bukan?)

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.
(Siapa kata? Tanggungjawab pergi mana? Jamban?)

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati.
(Aduh, ajaran sesat ni)

27. Senjata wanita adalah airmata!
(Salah lagi! Air mata tanda orang yang lemah)

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan kejutan buatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.
(Siapa perempuan macam tu, tunjukkan sikit)

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah.
(Salah lagi. Apa ni?)

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.
(Mudahnya lelaki memperdayakan wanita ya? Lakonan semata-mata)

* Tidak semestinya 30 perkara diatas semuanya wujud dalam diri setiap wanita,tapi zaman sekarang ni lelaki pun ramai yang aplikasikan perkara-perkara diatas.
(Ini memang betul. Zaman dah terbalik agaknya)