Monday, March 29, 2010

Beringat Sebelum...

Kemalangan boleh terjadi hampir di mana saja. Kadang-kadang, kesalahan itu bukan dari kita tapi orang lain. Kalau dulu, kereta jatuh dari atas bumbung bangunan beli-belah. Baru-baru ini, kemalangan dalam pam minyak. Lihat! Betapa bahayanya kondisi pemandu Malaysia sekarang! Sejak dengar kejadian yang berpunca dari manusia yang tidak bertanggungjawab itu, aku jadi fobia. Setiap orang aku sms dan berpesan agar berhati-hati.

Malangnya, ada yang kata aku memberi respon terlebih. Itu ajal dan maut ketentuan Allah, tak ada sesiapa yang dapat mengelaknya. Benar! Namun, salahkah kalau aku berpesan dan ingat-mengingati sesama kita? Tidak bukan? Jadi, aku berharap kepada semua yang melintas entri kali ini. Berhati-hatilah. Di mana saja anda berada lihat kiri dan kanan, jangan terlalu asyik dengan diri sendiri.

Aku harap akan ada tindakan susulan terhadap kejadian ini. Sebagai seorang yang pernah menuntut undang-undang, aku menghormati perundangan yang diamalkan di Malaysia. Aku berharap tindakan yang sewajarnya perlu diambil bagi menjadi tauladan dan bukan meningkatkan lagi perkara yang sama untuk berulang.

*Dalam masa yang sama, mengingatkan diri aku sendiri juga kerana ada masa-masanya aku khayal dengan fantasiku!