Sunday, March 28, 2010

Anti-Famili...


Sudah agak lama aku tak mempunyai masa, berbincang hati ke hati dengan Along. Bila dapat peluang, aku luahkan segala-galanya pada dia. Ya, dia sahabat aku paling baik. Antara perkara yang aku tak boleh lupa, ayat dia yang satu ini.

"Izan, hidup kalau bermasalah dengan orang tua, jiwa tak akan tenang," ayatnya mudah dan senang untuk aku faham.

Ayatnya itu juga membuatkan aku teringat tentang filem Yuvvraaj. Tentang perjuangan seorang pemuda yang dihalau keluar oleh ayahnya dan bermasalah dengan adik-beradiknya, lantas menjadikan dia seorang yang tidak mempercayai wujudnya 'ayah' dan keluarga. Salah satu filem yang amat dekat di hatiku kerana garapan yang indah. Perhubungan kekeluargaan (memang makanan aku!)



Antara dialog yang aku suka...

Seorang anak yang tinggalkan ayahnya 12 tahun dahulu, dan tidak pernah bermimpi pun tentang ayahnya. Dia bukanlah seorang anak tetapi seorang anti-famili! Dia tidak berhak untuk mempunyai keluarga apatah lagi untuk menjadi seorang menantu!

Sebelum kau mengahwini aku, kau perlu faham apa itu maksud sebuah keluarga. Kalau tidak, anggap saja aku masa lampau kau.


Aku kira, banyak lagi dialog yang bisa merentap jiwa. Kalau tak silap, aku juga pernah ada entri tentang cerita ini dahulu. Aku memang suka filem ini. Selain itu, satu lagu yang benar-benar menyentuh hati aku ialah Dil Ka Rishta... (Perhubungan Hati)



Passion and aggression, can I leave it somewhere?
Biarlah hati ini bersatu...

Jauh,
kita memang berjauhan tetapi bukan hati kita...
Jasad kita berasingan
Tetapi kita adalah satu nyawa, satu roh...

Insan tanpa hubungan...
Ibarat manusia tanpa bayang...
Setiap insan terikat melalui degupan hati...
Hidup adalah satu perjalanan panjang...
Mustahil ditempuh sendirian...
Melainkan ada cahaya di atas...
Tidak akan ada bayangan di bawah...
Biarlah hati ini sampai...
Biarlah ikatan ini menjadi erat...