Si Comot Yang Kusayang... Selamat Ulang Tahun!!!


27 Januari datang lagi. Alasan yang paling bagus untuk aku kembali mencatatkan sesuatu di ruang blog yang agak lama aku diamkan. Aku datang kerana hari ini terlalu istimewa. Ya, hari yang sentiasa istimewa sejak 23 tahun yang lalu. Tarikh inilah telah menabalkan aku sebagai seorang kakak. Kakak kepada seorang anak perempuan bongsu Md Zahar dan Shaharum Bariah, Shahyuzana Akmam.

Masih jelas terbayang di mataku, melihat budak perempuan yang kurus melidi. Lincah dan tak boleh duduk diam. Selalu sangat menjerit dan melalak dengan lagu kacang goreng juga Rimba Cintaku. Tak hirau dimarah, ditengking atau dicubit. Ayuz tetap memekak dan terus berjuang menghabiskan nyanyiannya yang memang nyaring seakan menghunus gegendang telinga.

Peristiwa yang sukar untuk aku lupakan (aku pasti Along pun akan sentiasa ingat!), di mana Ayuz beria-ia nak mengikut membuang sampah. Ketika itu dia masih kecil. Berjalan pun perlu dipimpin takut terjatuh. Puas disuruh tunggu sahaja dirumah, tapi si kecil ini tetap berdegil (itulah perangai dia sampai sekarang ni!).

Aku pun menjalankan tugas, menyeberang longkang dan terpaksa dilangkah luas (yelah, masa tu aku kecil lagi... kaki pun pendek, langkah perlulah luas!) Bila aku berpusing, aku nampak Ayuz tiada. Cuma Along saja di situ. Rupa-rupanya, Ayuz dah selamat berenang-renang dalam longkang. Ya Allah! Berlarilah aku dan Along mengeluarkan Ayuz. Kesian, hari itu Ayuz mandi lumpur hitam.

Berbeza dengan keadaan hari ini. Bukan aku dan Along yang perlu pimpin dia, sebaliknya dia yang memimpin kami. Tak sangka si kecil yang dulunya comot dan selalu bengkak sebelah mata dah besar panjang. Tak lama lagi, bakal menjadi milik orang pula. Kepada Ayuz, aku tak perlu cakap banyak sebab masa kecil dulu aku dah puas cakap. Sekarang kalau aku cakap, kau kata aku mengada-ngada. Tapi, lantaklah kau nak cakap apa. Yang penting aku dah bagitahu yang aku sayangkan kau....

Untuk hari istimewa ini anyah(itu gelaran aku yang dipanggil Ayuz... manjalah tu konon-kononnya!) ucapkan


Selamat Hari Lahir....


Anyah doakan agar kau kecapi segala apa yang kau hajati



dan



Belajar rajin-rajin....



Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku