Monday, August 22, 2011

Ayam Tikka Jalfrezi

Hari ini, aku berhajat untuk mencuba masakan dan resepi baru. Makanan yang baru aku tahu dan resepi yang baru aku belajar. Ayam Tikka Jalfrezi. Aku dapat tahu ini pun sebab teman Twitter, Sahir beritahu yang dia berbuka puasa dengan juadah ini. Katanya, masakan ini sedap, pedas dan sedikit bahang. Masakan Pakistan!

Aku pun beria-ia mencari resepi ini di laman sesawang. Alhamdulillah, jumpa. Aku juga rujuk video di Youtube. Sudah cukup bagus, siap tunjuk langkah lengkap, satu per satu! Jadi, aku kongsikan di blog ini. Sesiapa yang rasa ingin mencuba, dipersilakan. Hehehe.

Aku tak boleh nak embed dari youtube, tapi ini capaiannya kalau sesiapa yang nak belajar dengan lebih jelas dan terperinci. Tekan saja di sini ya.


Ayam (kemudiannya di potong)


Bawang Besar, Cili Padi, Halia dan Bawang Putih


Kapsikum


Serbuk kari


serbuk perasa tambahan (ketumbah dikisar halus)


Tomato puri


Bahan-bahan yang telah dipotong-potong


Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili padi


Masukan serbuk kari, perasa, tomato puri dan garam
(gaulkan sekali kalau nak senang)
Kemudian air dan masukkan ayam.
Tunggu sampai ayam betul-betul masak.



Masukan kapsikum.
Biar rangup jangan sampai lembik!



Inilah dia, juadah berbuka puasa hari ini.
Masakan Pakistan, Ayam Tikka Jalfrezi.


Abah kata, rasanya memang sangat pedas dan bahang. Umi pula kata, ada rasa masam manis. Sahir pula beritahu aku (dia tengok dalam gambar di MukaBuku), rupanya memang ada dan dia pasti, rasanya pun ada persamaan. Apa yang penting, memang licinlah pinggan ni lepas dihidang masa berbuka tadi. Tak sempat membawa ke sahur. Alhamdulillah.

* Dah jenguk-jenguk resepi masakan Barat, ayam parmigiani, ayam parmesan dan ayam paprikash. Hmm. Mana satu nak cuba dulu ya?