Musim CINTA (Perkahwinan)

Sudah 3 minggu berturut-turut kami sekeluarga menerima jemputan perkahwinan. Musim percintaan. Percintaan yang dihalalkan Islam. Hmmm. Aku benci betul bila dengar orang buat pengakuan berani yang mereka dah berkahwin berkali-kali tetapi nikah belum pun sekali. Kalaulah perkara ini yang mereka banggakan, tak tahulah apa lagi nak dikata? Dunia semakin moden, akidah pun dijadikan sekadar permainan. Entahlah. Semoga Allah rahmati mereka dan hindari umat lainnya agar jangan terjun mengikuti jejak yang sama. Amin.

Baiklah, kita teruskan kepada kisah yang mahu aku sampaikan hari ini. tentang jemputan yang kami terima. Minggu kelmarin, di Banting. Minggu lepas, perkahwinan pasangan paling comel di Damansara dan minggu ini pula, 2 jemputan telah berjaya kami penuhi. Kedua-dua jemputan di atas nama abah. Hari Sabtu, perkahwinan anak kepada kawan abah yang diadakan di Kajang. Ahad pula di bangunan Risda, Ampang, anak kepada saudara abah dan umi. Alhamdulillah, rezeki untuk kami sebagai jemputan dan orang yang meraikan majlis.


Pasangan pengantin yang comel


ambil aura pengantin...Ayuz


tak ketinggalan?


Kalau dulu, aku tak berapa berminat menghadiri majlis perkahwinan tetapi lain pula ceritanya dengan sekarang. Entah. Aku pun tak tahu apa punca yang menyebabkan aku tak gemar berada di majlis perkahwinan dan keramaian lain. Mungkin aku tidak suka jadi perhatian atau diperhatikan. Mungkin juga aku trauma. Trauma dipisahkan dari umi dan Ayuz. Aku (yang kebetulan waktu itu pakai kemeja dan seluar slack) terpaksa duduk dengan abah di bahagian kaum lelaki. Seingat aku, majlis yang kami sekeluarga hadiri itu diadakan di Negeri Sembilan. Seronok juga melihat adat orang di sana. Pengantin ditandu satu kampung.

Apa yang tak menariknya pula, ada minah-minah main mata dengan aku. Aduhai! Padan muka sendiri. Siapa suruh pakai baju tak bersesuaian ke majlis sebegitu? Yalah, masa itu umur aku pun masih muda remaja. Kalau tak silap, baru 14 tahun. Hihihi. Ciri-ciri gadis itu ada tetapi naluri kewanitaan itu belum terbit. Bukankah aku pernah cerita yang aku berubah selepas sahaja aku selesai menduduki peperiksaan PMR. Alhamdulillah. Semenjak dari hari itu, sehinggalah hari ini aku menghargai khazanah yang dikurniakan Allah kepada kaum wanita. Maruah dan harga diri. Maruah yang dilindungi dari segi pemakaian (tutup aurat) dan budi pekerti (pembawakan diri).

Selain memenuhi jemputan, kehadiran ke majlis-majlis ini memberi kesempatan kepada pihak kami buat persediaan untuk majlis perkahwinan yang bakal diadakan bulan Jun nanti. Insya-allah. Pelbagai faktor yang dilihat. Bukan setakat makanan, malah cara pengurusan pihak keluarga pengantin. Mana yang berkenan di hati, itu yang akan diteladani. Mana yang tak cocok, itu yang perlu dihindari.

Apa-apapun, yang pasti setiap majlis yang diadakan pastinya diusahakan dengan sebaik yang mungkin. Ada yang suka dan pasti juga ada yang mengata. Secara jujurnya, bagi aku sendiri (dari apa yang aku lihat dan alami), majlis perkahwinan sekarang tidak lagi susah untuk dikendalikan seperti dulu. Senang bila ada jiran tetangga yang membantu dan berkerjasama membanting tulang. Lebih senang lagi jika ada perkhidmatan perancang perkahwinan. Pengantin dan keluarga hanya tahu, majlis berjalan dengan lancar kerana tugas diserahkan 100% kepada pihak pengurusan. Namun, di situlah sebenarnya punca kecacatan dan kelemahan. boleh berlaku Bila pihak keluarga pengantin leka melayan tetamu, pekerja (katerer) pun lupa buat tugasan. Moralnya, jangan serah segala kepercayaan kepada pihak pengurusan sebaliknya, memantau dari masa ke masa.

Kalau nak buat pilihan, mana satu majlis perkahwinan setakat hari ini sepanjang tahun ini yang pernah aku hadiri, aku memilih majlis yang diadakan di dewan Risda. Mungkin salah satu sebabnya kerana, majlis diadakan sangat tertutup. Orang yang memenuhi dewan pula terdiri dari kaum keluarga sendiri. Makanan yang disediakan memang lazat (masakan ala-ala minang, pasti SEDAP!), dan pekerja yang bertugas pula memang cekap sehinggakan tidak ada peluang untuk aku melihat meja yang dipenuhi pinggan-pinggan sisa makanan tetamu sebelumnya. Hehehe.


berselera tak...? Hehehe


sempat pose untuk gambar? Hahaha


abah dan pakcik saudaranya


muka orang minang sejati! Waris den...


renjis renjis... senyuman pengantin yang melebar


dewan ni besar,bukan?


bakal pengantin dan umi...

Semalam, sebaik sahaja pulang dari Saujana Prima (Kajang), majlis perkahwinan anak kawan abah, abah mengajak kami sekeluarga mencuba kedai makanan Masakan Cina Islam di Country Home. Bayangkanlah, perjalanan dari Kajang ke Rawang pun sudah menjangkau berapa jam. Jadi, makanan yang dimakan di majlis siang tadi pun hampir hadam. Lapar. Jadi keputusan abah itu memang tepat pada waktunya. Makanan di restoran ini pula, pergh! Memang sedap. Walaupun aku hanya makan kuew teuw goreng, tapi cukup menyelerakan. Sebenarnya nak cuba makanan lain, tapi tak berapa nak faham. Pesan satu makanan yang namanya agak pelik untuk disebut, tapi bila pelayang terangkan...tak jadi. Apa taknya, makan keuw teuw goreng dan di atasnya dilapik dengan telur mentah. Hmmm.


umi dan abah... menunggu makanan


jangkitan virus Ayuz... posing! Lalalala...


pembawa virus Ayuz... Ayuz. Hahaha

Secara ringkasnya, perut memang disendatkan dengan makanan dari pagi sehinggalah malam. Bagi mereka yang nak mencuba makanan masakan Cina yang halal, sekarang sudah banyak bilangan kedai di sekitar Selangor. Di Country Home sahaja ada dua. Di Bukit Beruntung pula (tempat kegemaran aku) Restoran Abdullah Chan. Nasi itiknya, memang kaw kaw, sedap. Pau kacang merahnya pun, memang lazat. Hehehe.


Sungguh menyelerakan...


tak ingat kiri kanan... bedal ajelah! Lalalala...


Satu-satunya gambar yang dia tak sempat pose!




Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku