Hanya aku yang tahu...

Tentu kalian pernah menonton filem atau drama yang menyentuh tentang orang-orang berbadan sihat (gemuk). Percaya atau tidak, satu pun tak pernah mencuit perasaan aku. Baik karya tempatan mahupun luar negara. Kebanyakannya amat menjengkelkan dan langsung tidak meninggalkan impak pada emosi dan perasaan aku.

Klise. Tidak habis-habis menyelitkan orang gemuk ini sebagai watak untuk buat orang gelak dan buat orang benci. Tak senonoh, comot, manja dan menyusahkan. Malah sering saja dikaitkan mempunyai impian besar untuk bersama lelaki atau perempuan paling hebat! Apa mereka ini pernah merasa jadi gemuk atau sekadar nak menghina?

Kalau adapun yang mengangkat kisah si gemuk, sedikit sahaja dan bolehlah diumpamakan seperti telur yang tidak masak sepenuhnya. Sedap tapi tak berkhasiat. Sehinggalah aku berpeluang menonton satu filem yang diberi tajuk 200 pounds beauty!

Kisahnya jujur, amat hampir dengan jiwaku. Tanpa perlu memaksa, airmata dan emosi beriringan keluar. Aku percaya, tidak semua dapat merasai apa yang dialami oleh watak protagonis filem ini melainkan orang yang mengalami masalah yang serupa = GEMUK!

Bukan aku mahu orang gemuk seperti aku ini diagung-agungkan. Cukuplah dengan menerima kehadiran kami tanpa mengenakan syarat yang membebankan. Adakalanya bakat sebenar dalam diri tidak tercapai kerana saiz badan menjadi ukuran. Malah, perasaan paling halus juga diperlekehkan dek kerana saiz badan yang dilihat terlebih dahulu.

Tidakkah masyarakat manusia sedar, di sebalik manusia berbadan gempal dan besar turut terkandung sekeping hati yang amat lembut dan halus. Tidakkah ia berhak untuk dilindungi, dihormati dan disayangi?

* yang pasti, apa juga yang terjadi aku tidak akan menjalani pembedahan plastik untuk membuang segala lemak-lemak yang ada!


Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku