ALASAN

Mari belajar atau fahami erti perkataan ALASAN.

1. asas, dasar: kepentingan bersama adalah ~ utk menubuhkan suatu parti;
2. sesuatu (bukti, keterangan, dll) yg dijadikan asas atau dasar bagi sesuatu (tindakan, pen­dapat, dll), sebab: apa ~ ia bertindak demi­kian?; jawatankuasa itu mempunyai ~ utk membuat keputusan itu;
3. yg dijadikan sbg alas: jalankan jentera di tengah-tengah kayu ~;

Maksud di atas aku ambil dari Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka. Apa pula maksud lain kepada alasan yang sewaktu dibangku sekolah atau ketika menuntut di IPT dahulu, kita seringkali dimarah kerana memberi ALASAN. 

Aku pasti, ada ramai antara kalian yang pernah ditemukan ayat ini.

"Aku benci orang yang banyak alasan..."
"Jangan beri alasan!"
"Orang yang gagal adalah mereka yang sering memberikan pelbagai alasan"

Imej dari blog Komik Muslimah

Jadi, apabila aku merujuk perkataan 'dalih' ini pula yang aku jumpa.

dalih : alasan; helah: Jangan suka membuat ~ yg tidak munasabah. berdalih mencari alasan atau membuat helah (utk menyembunyikan sesuatu): Apabila ditanyai oleh emaknya mengapa ia balik lambat ia ~ bahawa gurunya menahan dia. mendalihkan mengemukakan (mengatakan) sesuatu sbg alasan atau helah: Dia ~ bahawa emaknya tidak pernah memberi dia wang belanja.

Sekarang, pasti ada yang tertanya-tanya. Apakah alasan aku untuk berbicara tentang ALASAN. Disebabkan kepala otak aku letih, jadi lebih baik kita terus kepada perkara yang sebenar. Di sini aku senaraikan dan kalian tafsirlah sendiri dengan ketajaman minda. Tak perlu minda yang tajam pun, kalian masih boleh berfikir ALASAN disebalik terbinanya entri hari ini.

Situasi
Harga minyak naik
Alasan
Kurangkan beban rakyat

Situasi
Harga gula naik
Alasan
Bantu kurangkan diabetes

Jadi, mereka hanya perlukan alasan untuk berbuat sesuatu. Benar bukan? Mungkin selepas ini...

Situasi
Tarif elektrik naik
Alasan
Kurangkan penggunaan elektrik

Situasi
Bil air naik
Alasan
Kurangkan pembaziran air

Situasi
Harga tol naik
Alasan
Menjana ekonomi?

* terfikir semula kepada mereka-mereka yang sering menggunakan ayat, "jangan beri alasan" kerana hakikatnya, mereka juga adalah sebahagian dari golongan yang lebih banyak memberikan alasan!

Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku