Wednesday, August 25, 2010

Apa Yang Kau Lihat?

Aku selalu percaya, diri sendiri adalah teman yang paling baik. Kenapa? Bila kita bersendiri pasti ada sesuatu yang mahu dan mampu dihasilkan. Tidak perlu takut diketawakan, dan tidak perlu malu untuk membuat apa yang disukai hati.

Beberapa hari ini, meja di pejabatku agak lengang. Segala tugasan telah kusiapkan minggu lepas. Hanya ada beberapa tugasan kecil. Itu pun, sudah selesai aku kerjakan. Di waktu yang senggang ini, jari-jariku laju menconteng dan melakar sesuatu.

Setiap kali tiba saat-saat begini, aku lebih suka melepaskan 'jari-jemariku' menari mengikut rentak yang dipandu hati. Malah, di setiap kali aku mula melakar tidak akan pernah terjangka apa pula hasilnya. Aku suka melukis sepertimana aku suka menulis. Cuma lukisan dan contengan aku tak secantik mana. Sekadar mengisi kekosongan masa dan minda. Bila aku melukis, rasa aku bebas. Telinga jadi tuli. Seakan tertutup segala deria semata-mata fokus terhadap kertas dan pensil yang asyik menari.

Jadi, inilah dua lakaran atau contengan yang terhasil sepanjang tempoh pelayaran hatiku. Apa yang dapat kalian lihat?


Muslimah



Tangan-tangan

Seperti biasa aku suka berkongsi lukisan atau lakaran ini dengan umi dan abah. Masing-masing punya pendapat sendiri. Begitu juga aku. Pendapat dan pemikiran orang yang melihat sebuah lakaran tidak akan pernah sama. Termasuklah tangan di sebalik lakaran ini.