Arah Lain Ke Syurga

 Pujian kepada Wan Sharmila! Terima kasih kerana menghidupkan QASEH
Sudah sebulan drama ini ditayangkan. Sengaja aku menunggu masa untuk berkongsi rasa. Rasa yang ada di dalam hati untuk dimuntahkan di sini. Ruang yang tidak mengundang sesiapa, sekadar rasa yang mungkin bisa dirasa oleh semua. 

Arah Lain Ke Syurga, sebuah karya tercetus terus dari hati. Alhamdulillah, ia ditayangkan juga. Lebih istimewa lagi, ianya ditayangkan bersempena Hari Ibu, 22 Mei, 2012. Sayangnya ia bukan ditayangkan pada 29 Mei, kalau tidak ia ibarat hadiah untuk umi sempena Hari Lahirnya. Apa-apapun, "Arah Lain Ke Syurga" dedikasi khas aku buat umi. Sayang umi!!!

 satu perasaan lain apabila membaca ini
Sepanjang proses penghasilan "Arah Lain Ke Syurga", terlalu banyak perkara yang datang menduga termasuklah, menulisnya dalam bentuk visual. Percaya atau tidak, apa yang tergambar di skrin itu merupakan rombakan secara total untuk kali keempat! Lebih menakjubkan, rombakan keempat merupakan material mentah yang bermain dalam otak sebelum ianya diterjemahkan menjadi skrip penuh. Pengajarannya, ikutlah kata hati! Selalunya, yang terdetik kali pertama itulah yang terbaik. Betulkah atau ia sekadar kebetulan? Hmmm. 

Sejurus habis ditayangkan, ada yang bertanya kepadaku, bagaimana boleh tercetusnya idea untuk menghasilkan skrip ini. Hmmm.

Soalan itu membuatkan aku mengimbau kembali kepada satu tajuk akhbar dan juga perbualan rambang masyarakat hari ini. "Bayi dibuang. Anak luar nikah. Binatang pun sayang anak. Remaja semakin alpa." 

Benarkah remaja hari ini bersikap binatang? Atau memang tidak ada perikemanusiaan? 

Di situlah aku mendapat idea "Arah Lain ke Syurga". Mencabar pemikiran normal kepada yang mustahil berlaku. Namun, mungkin tanpa kita sedari ianya ada berlaku. Cuma tidak diketahui. Kisah terpinggir.

Semua ok, cuma sedikit terkilan dengan Soraya. Hmmm.
Qaseh mewakili remaja hari ini. Gadis remaja tipikal yang hanya mahu keseronokan. Apa pula akan terjadi sekiranya, dia sedar tentang tanggungjawab? Tambahan pula, apabila ianya bersangkut paut dengan 'hutang budi'?

Menghasilkan skrip ini bukan sesuatu yang mudah. Aku terpaksa mendera diri. Masuk ke dalam diri Qaseh. Memberontak sendiri. Meletakkan diri, bagaimana sekiranya akulah si Qaseh. Remaja yang mengidamkan keseronokkan tetapi akhirnya terjerat dengan kesalahan sendiri yang akhirnya membuatkan dirinya terbeban. Beban budi. Kerana budi itu yang menyelamatkan nyawanya. 

Diberikan peluang, untuk mencari bahagia. Mencipta bahagia. Bahagia adalah syurga. Syurga yang pernah dia tinggalkan. Ibu. Di sini, Qaseh menjadi ibu. Dia tahu, betapa hebatnya seorang ibu. Kenapa syurga itu digambarkan berada di tapak kaki ibu? Kerana ibu, tidak membenarkan perkara buruk menimpa anaknya. Qaseh belajar dari kesalahannya. Melindungi Soraya, yang sudah dianggap sebagai anak kandungnya.

Scene ni aku tulis dari 12-5 pagi! Ambik kau! Hahaha...
"Arah Lain Ke Syurga" bukan satu arah. Dalam sedar atau tidak, ada tiga lagi kisah ibu yang lain didalamnya. Masing-masing terbeban dengan derita. Tiga kisah ini adalah ranting dan bercantum dengan pokoknya, kisah Qaseh dan Soraya. Hahaha. Semuanya tentang ibu.

Aku suka lakonan Kenchana Dewi!!!


Mei Ling, Arah Lain Ke Syurga
Aku percaya, setiap wanita. Tidak kiralah berapa juga umurnya, pasti memiliki nurani keibuan. Buktinya,  kalaulah mereka diberikan peluang menghabiskan masa bersama seseorang walau hanya untuk seminggu, amat sukar mereka melupakan tempoh seminggu itu. Tak percaya? Cubalah.

Jujurnya, antara "Yang Terindah" dan "Arah Lain Ke Syurga", hatiku lebih dekat dengan drama kedua ini. Bagaimana aku didera dan terdera. Hahaha. Terima kasih kepada mereka yang sudi menonton (walau hakikatnya, waktu tayangan bertembung dengan Debat PTPTN), khususnya sahabat-sahabatku Ayshah dan Azwa. Penyokong dunia akhiratku, Umi, Abah, Along dan Ayuz. Sayang kamu.

Sesungguhnya, insan kerdil ini amat bersyukur kepada Allah (untuk 'kebolehan' yang dipinjamkan), terhutang budi dengan penerbit, Shaharudin Thamby (tak jemu-jemu beri tunjuk ajar dan mencabar kemampuan mindaku), komputer riba (bekerja dengan sangat baik), lagu-lagu mp3 (terutamanya Teri Meri nyanyian Rahat dan Shreya; koyak jiwa dan emosiku sepanjang penulisan skrip yang berlangsung sehingga ke pukul 5 pagi...setiap hari). 

Terima kasih dan tahniah kepada barisan produksi Arah Lain Ke Syurga, terutamanya pengarah Ismail Yaacub. Barisan pelakon khususnya saudara Norman Hakim. Kepada sesiapa yang tidak sempat menonton, dan berminat menyaksikan "Arah Lain Ke Syurga", klik sahaja di sini.

Satu-satunya watak yang menjangkaui imaginasi aku. SUPERB!
* sedang berusaha menghasilkan sesuatu yang boleh mengatasi "Arah Lain Ke Syurga". Mungkin ia akan ambil masa, tetapi aku tetap memburunya. Sangat terharu dengan kata-kata abah---"kau buat abah bangga!"

Ni kerja sahabatku, Azwa... hahaha. Terima kasih sahabat! - sanggup snap dari kamera! Wah wah wah

Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku