Cuti Sehari...

Hari ini Selasa. Cuti umum. Wesak. Aku pun tidak jelas dengan Wesak, tapi apa yang aku tahu ia berkaitan dengan penganut beragama Buddha. Jadi, sempat juga aku cari di google. Ini jawaban yang aku dapat.

Wikipedia ;

Hari Wesak merupakan hari terpenting bagi penganut agama Buddha kerana hari Wesak melambangkan Kelahiran, Pencerahan Agung, dan Kewafatan Gautama Buddha. Hari Wesak juga dikenali dengan nama Visakah Puja atau Buddha Purnima di India, Vesak di Singapura, Visakha Bucha di Thailand, dan Wesak di Sri Lanka.

Lazimnya,penganut ajaran Buddha akan mengunjungi kuil Buddha pada waktu pagi untuk memberikan penghormatan kepada Buddha,yang dilambangkan oleh simbol-simbol Buddha seperti Pagoda, patung Buddha, pokok Bodhi dan Sarikata (relik Buddha). Para penganut juga akan melafazkan semula Tisarana(Tiga Perlindungan: Buddha, Dhamma dan Sangha) untuk memperbaharui komitmen mereka kepada ajaran Buddha.
(kalau ingin tahu selanjutnya boleh klik di sini)

Aku tidak tahu sama ada penerangan Wesak ini benar atau salah, tetapi kalau salah sudah tentu ada pihak yang menyuarakannya dan meminta agar pihak Wikipedia betulkan (atau betulkan sendiri fakta, bukankah laman wikipedia ini boleh dibetulkan sesiapa pada bila-bila masa?)

Jadi, disebabkan itulah Wesak diberikan cuti umum. Hari keagamaan. Tentunya Maulidur Rasul tempoh hari pun bukan cuti umum pilihan bukan? Hmm. Harap selepas hari ini, pihak-pihak tertentu lebih peka dan sensitif ya?

Terlanjur diberikan cuti sehari oleh kerajaan (tanpa dipotong gaji...hahaha), sudah tentu tidak sempat untuk berlibur di destinasi pelancongan. Sebaliknya, aku ambil kesempatan ini membantu umi abah. Kemas-kemas rumah termasuklah membersihkan kipas penyedut wap masakan dari dapur. Wow, terlalu banyak habuk sampai tak terangkat kipasnya. Hahaha. Agak lama juga aku berkemas di belakang sambil dibantu (pandang) oleh Miqhail dan Mierza.

Kemudian, aku dapat idea gila. Kalau difikirkan kembali, bukan idea gila pun. Hahaha. Aku memasak hari ini. Masak lauk tengah hari dan juga minum petang. Macam biasa, makan tengah hari aku masa bersama-sama dengan umi. Along menjaga Miqhail dan Mierza (dua-dua berkawat tak henti!), Ayuz membaca buku dan abah pula bertugas menyediakan tempat baru untuk mesin basuh. Hehehe. Lebih luas lagi. (Boleh buat pentas dalam kamar mandi sekarang ni!)

Aku tak nak cakap banyak, cuma nak kongsikan resepi yang tak seberapa ini di blog (kesayangan aku!).

Tengah hari ;

Telor goreng masak kicap berkuah bebola dan kek ikan


* Masa masak ini, tak terlintas pun idea gila.

Minum Petang;

Macam aku katakan tadi, tiba-tiba saja dapat idea gila. Apa idea gila tu? Aku nak masak dan buat langkah demi langkah untuk aku isi entri hari ini. Tak ada kerja lain nak buat. Hahaha.

Hidangan minuman petang pula, cucur tepung (kalau dalam bahasa yang famili aku faham, cekodok!...lalalala)


Bahan-bahan : Tepung, bawang, telur, garam dan serbuk kunyit


Bawang (aku suka pakai banyak bawang... sedap!)


dipotong-potong,
kalau masuk bulat-bulat tu, siapa yang boleh makan?
hahahaha...



2 biji pun dah cukup, ini sekadar gambar hiasan...
lalalala...



Kalau tak ada tepung, takkan pakai beras kot! Ahak...


Tapis dulu, mana tau ada makhluk lain ke?


bancuh dengan air (bukan air panas!)


Kacau...
(inilah namanya air tangan...wakakaka)



pecahkan telur...


masuk bawang...


garam secukup rasa
(terlebih rasa, darah tinggi nanti)


pastikan sebati
(kalau berbutil, tak masak serata!)



tabur serbuk kunyit
(gambar selepas ditabur...)


panaskan minyak...
(kalau tak panas, melekat nanti!)



masuk dan goreng sampai garing
(ikut suka hati, nak bulat atau leper!)



toskan minyak...


Bahan-bahan untuk sos; sos dan air panas (mendidih tu..lalala)


Sos
(cili KFC, McD, atau apa-apa ajalah asalkan HALAL)



air panas


tengok 2 beranak ni (Along dan Miqhail)
tak sempat masak habis dorang dah bedal!



panaskan air dan sos tadi...


siap dihidang...


wah... umi makan tak ingat orang ya?


Along... ish ish ish


Ayuz... cuba sembunyikan jerawat pengantinnya


Aku...nak makanlah juga, takkan masak aje


hidangan untuk abah...
abah masih sibuk bertukang...


* Kenapa tiba-tiba aku nak kongsi resepi yang orang dah tahu? Saja, mungkin sebab syok tengok Man dalam Maharaja Lawak jadi Chef Wan... hehehehe.

Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku