Sunday, June 13, 2010

Aku, Ayshah dan Karate Kid

Oleh kerana serik dipermainkan wayang Lagenda Budak Setan, sahabatku Ayshah menebus masa yang diluangkan selama hampir 2 jam menonton minggu lalu dengan sebuah filem aksi Karate Kid. Awalnya, dia mahu membawa aku menonton filem Nanny Mcphee. Sebelum sampai ke TGV Kepong ini, aku sempat juga menonton trailer Nanny Mcphee. Menarik, buatkan aku tidak sabar untuk menontonnya.

Ayat yang paling aku gemar dan digunakan dalam trailer Nanny Mcphee, "When you need me,but do not want me,then I will stay.When you want me,but do not need me,then I have to go."



Dengan perasaan berkobar-kobarnya, tibalah kami berdua di kaunter TGV. Lebih kurang dalam pukul 2 petang. Puas juga mata meliar mencari poster Nanny Mcphee. Yang ada pun hanya poster The Killer, Twilight dan Shrek! Sudahnya, kami berdua mengalah dan bertanya di kaunter. Malangnya, Nanny Mcphee tak ditayangkan di pawagam ini. Aduh! Alang-alang sudah datang, tiket pula dapat percuma. Jadi, kami sebulat suara memilih Karate Kid dan masa tayangan pula pada jam 3 petang. Tidak boleh lewat, maklumlah... takut orang di rumah risau.

Kalau hendak dicatatkan semua tentang Karate Kid ini, mungkin tidak akan cukup ruang. Cukuplah aku katakan, "PERGI TENGOK DI PAWAGAM! TAK RUGI 2 JAM!"



Gabungan lakonan Jackie Chan dan Jaden Smith memang memukau. Sebagai peminat siri filem ini, aku boleh katakan Karate Kid versi 2010 mempunyai kekuatan yang tersendiri. Unik dan bersahaja. Sama seperti siri-siri sebelum ini. Cuma, mungkin aku lebih memberat kepada Jaden kerana bakat yang ada padanya, lebih besar pada ukuran saiz ketinggiannya. Terlalu banyak scene menjadi kegemaran aku. Dan yang paling aku suka (semestinya semua penonton pun bersetuju), scene akhir di mana Dre mengaplikasikan teknik yang dipelajarinya sendiri melalui pemerhatian - Chi. Menarik sungguh! Cuma, kenapa ianya masih menggunakan tajuk Karate, sedangkan filem ini bersandarkan Kung Fu?



Sebelum balik Ayshah sempat berkata padaku, "berbaloi sungguh kalau nak dibandingkan dengan Lagenda Budak Setan."

Aku hanya gelak.