Saturday, January 9, 2010

Allah itu Jesus, Ganesha itu Allah? Allah! Apa itu Allah?

Sebenarnya aku tak suka mengapi-apikan keadaan. Cuma aku tak faham, kenapa orang-orang bukan Islam berminat dan 'cinta' sangat dengan perkataan Allah? Agak pelik juga sekiranya orang Islam berdegil dan berkeras mahu gunakan perkataan Allah setiap kali teringat Jesus! Kini perebutan penggunaan Allah oleh penganut bukan Islam semakin galak.

Aku cuba membayangkan situasi yang bakal atau pun sememangnya sudah terjadi.

Penggunaan Allah oleh Kristian.

"Sorry Father, I commit sins. I'm here to seek forgiveness,"
"What you've done my child?"
"Having sex with my mother-in-law.... in this chapel,"
"Allah christ, why you did that?"
"Thats why I'm here seeking forgiveness,"

Terbalikkan situasi. Penggunaan Jesus oleh Islam.

"Ustaz, saya nak bertaubat. Adakah pintu taubat masih terbuka?"
"Pintu taubat itu sentiasa terbuka kepada mereka yang telah sedar kesalahannya. Selagi belum terjadinya matahari terbit di barat, maka pintu taubat itu sentiasa terbuka,"
"Saya bersalah ustaz kerana telah berzina dengan isteri ustaz,"
"Holy Jesus, apa yang kamu dah buat ni?"
"Saya dah sedar, sebab itulah saya nak taubat!"

Aku tak mahu berbicara panjang kerana kalian tentu sudah faham. Tidak cukupkah menghormati agama lain dan Tuhan kepercayaan mereka. Masalahnya, kenapa perlu jentik Islam, sedangkan Islam tidak pernah menyentuh pun soal kepercayaan agama lain. Malah, sikap hormat menghormati agama lain amat dituntut oleh Islam. Dan bila ada yang membantah, terus diselar sebagai sombong, kedekut dan mementingkan diri. Aku hanya tunduk, geleng kepala. Jadi....

Kenapa perlu diperhangatkan soal isu penggunaan Allah?
Kenapa CINTA sangat dengan perkataan Allah?
Kenapa tidak cuba untuk mencintai ALLAH?

Politik bukan agamaku. Islam bukan sekadar agamaku tetapi nyawa dan hidupku. Aku bercakap bukan untuk politik. Aku bercakap untuk agamaku, nyawa dan hidupku. Bercakap panjang lebar tak guna kalau si Islam sendiri merelakan diri dipijak-pijak. Kalau benar kalian merelakan penggunaan Allah oleh penganut bukan Islam, maka kamu harus juga terima dan redha sahaja pabila mereka berkata....

"Allah Ganesha itu maha agung,"
"Allah Muruga itu maha hebat,"

Dan sesungguhnya terimalah dengan hati terbuka kerana kalian yang merelakan!

Melayu sudah lama ditundukan oleh tuntutan bukan-bukan. Sekarang sudah tiba giliran Islam diperdagangkan demi kepentingan. Kepentingan siapa? Fikir-fikirlah sendiri!

* Aku langsung tak faham bila ada yang senang-senang merelakannya. Allah bukan sekadar perkataan atau kata seerti untuk Tuhan. Dan adakah benar kalian mengenali Allah yang satu?